تيزرها و پوسترها، بدون به كارگيري خلاقيت و نوآوري در آنها به صورت ضد تبليغ ظاهر مي شوند.

سيروس تسليمي، كارگردان سينما و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص نقش تيزر و پوسترهاي تبليغاتي در رشد صنعت سينما گفت: تيزرها و پوسترهاي تبليغاتي با نقش حياتي و مهم خود باعث شناخته شدن و در نتيجه استقبال مخاطبان از آثار سينمايي مي‌شوند اما در سال هاي اخير، به دلايل مختلف و به خصوص گراني تيزرها و پوسترها نقش آنها بسيار كمرنگ شده است.
تسليمي با اشاره به نبود خلاقيت و نوآوري در ساختار تيزرها و آنونس ها خاطرنشان كرد: گاهي اوقات تيزرها و پوسترها؛ بدون خلاقيت و نوآوري در آنها باعث تبليغ يك فيلم نمي‌شوند بلكه به صورت ضد تبليغ و مخاطب گريز ظاهر مي شوند كه دليل عمده آن را مي توان در گراني اين تبليغات دانست براي مثال در ازاي يك ثانيه تبليغ مبلغ 1 ميليون تومان اخذ مي شود.

*ممنوعيت و محدوديت ها مشكل تيزرهاي تبليغاتي

وي افزود: در نتيجه با توجه به فروش پايين فيلم ها نمايش تبليغات آنها در مدت زمان اندك 10 يا 15 ثانيه اي صورت مي گيرد كه اين امر بسيار ناچيز است.
وي بيان كرد: وجود برخي ممنوعيت ها در نمايش برخي صحنه ها و محدود كردن آن به ديالوگ برخي از بازيگران از مشكلات ديگر اين تبليغات است زيرا اين امر ضمن استفاده نكردن درست از اين تبليغات باعث ناآگاهي مردم از ژانر آثار سينمايي مي شود.
اين كارگردان با اشاره به نقش پوسترهاي تبليغاتي و نقد و گزارش مطبوعات در اين امر بيان كرد: تيراژ پايين و ميل خوانندگان به سمت مضامين غير سينمايي باعث تضعيف توان مطبوعات اين حوزه و تاثيرگذاري به فضاي سينما شده است.
وي افزود: در حال حاضر وجود روزنامه ها و نشريات مختلف و بازده پايين آنها،‌ تمايل افراد را براي سرمايه گذاري در آن را كاهش داده است.
تسليمي عنوان كرد: با توجه به شرايط حاكم بر سينما، بهترين اتفاق براي فروش يك فيلم حاشيه سازي و تبليغات دهان به دهان است كه در صورت وجود اين دو عامل، فروش يك فيلم تضمين مي شود و براي مثال فروش بالاي فيلم اخراجي ها در روزهاي عيد نوروز كه مطبوعات و تبليغات آن در تعطيلي به سر مي‌بردند تنها براساس فضاسازي و حاشيه هاي آن بود.

*هزينه هاي سرسام آور بيلبوردها كفاف تبليغات ما را نمي دهند

وي افزود: تبليغات كلاسيك مثل تيزر در صورت صرف هزينه بالا قادر به تاثيرگذاري خواهند بود اما در صورت صرفه جويي و صرف هزينه كم، بسياري از اين آثار ديده نمي شود اما در اين ميان نقش آنونس هاي تبليغاتي رايگان به عنوان يك عامل اثربخش به علل مختلف و به خصوص زمان كوتاه آن كمرنگ شده است.
تسليمي با تاكيد به نقش مديريت شهري براي استفاده از فضاهاي تبليغاتي و نحوه چيدمان آن در نقاط مختلف شهري اذعان كرد: مديران در صورت ارائه يارانه و تقبل بخشي از بودجه اين تبليغاتي قادر به تاثير گذاري خواهند بود اما در شرايطي كه يك بليبورد با قيمت يك ميليون تومان تمامي مي شود نمي‌توان شاهد اتفاق بهتري بود.
وي خاطرنشان كرد: متاسفانه در حال حاضر با توجه به وجود مخاطبان اندك آثار سينمايي ، اكران فيلم ها در پروسه كوتاه مدت و نبود اطمينان از بازگشت سرمايه، بودجه زيادي براي تبليغات اين آثار در نظر گرفته نمي‌شود.
وي بيان كرد: صدا و سيما با روش هاي مختلفي همچون فيلم برداري در زمان توليد و پشت صحنه و دعوت از عوامل فيلم در زمان اكران مي‌تواند بهترين تبليغ براي يك اثر باشد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار