مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز از طراحی، ساخت و راه اندازی نخستین توپک (پیگ) هوشمند به وسیله متخصصان داخلي خبر داد.

سعيد پاك سرشت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،  با بیان این که پیگ (توپک) هوشمند یکی از اقلام مهم، کاربردی و گران قیمت در صنعت گاز است، افزود: این وسیله با همکاری دانشگاه تهران به منظور بازرسی فنی خطوط لوله گاز 30 اینچ، جمع آوری اطلاعات مسیر آن، همچنین نشت یابی و اعلام خوردگی در مدت زمان سه سال ساخته شده است.

پاک سرشت اظهار کرد: پیگ هوشمند ساخته شده به وسیله متخصصان ایرانی، هم اکنون روی خط لوله 30 اینچ نیزار قم - اراک در مسیری به طول 110 کیلومتر فعالیت می کند.

وی گفت: آمریکا، روسیه و آلمان از جمله کشورهای دارنده فناوری ساخت پیگ هوشمند هستند و ایران نیز با ساخت پیگ هوشمند در زمره کشورهای سازنده این ابزار کاربردی قرار گرفت.

پاک سرشت با بیان این که ساخت توپک هوشمند برای لوله های با قطر 30 اینچ به وسیله متخصصان داخلی، از خروج مقادیر فراوانی ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد،افزود: تلاش بر این است که پیگ های هوشمند دیگری برای لوله های با قطر بالاتر در کشور ساخته شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: پیشرفت و توسعه یافتگی فعالیت های پژوهشی در کشور، نیازمند ریسک پذیری و اعتماد به پژوهشگر ایرانی در این عرصه است.

وی با مهم بر شمردن پژوهش به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی جوامع، افزود: ایران کشوری در حال توسعه است که اگر چه مسیر طولانی در بخش پژوهش طی نکرده، اما اقدام های مهمی را در این زمینه انجام داده است.

سعید پاک سرشت با بیان این که در کشور ما پژوهش به حمایت های بیشتری نیاز دارد، تصریح کرد: پژوهش می بایست به خلق ثروت بينجامد و دستیابی به این هدف مهم، نیازمند تغییر نگرش در باور جامعه پژوهشی برای اجرا و کاربردی کردن فعالیت های تحقیقاتی از سوی آنها است.

وی اظهار کرد: در کشور ما بودجه و اعتبارات یک اصل مهم به شمار می آید، اما زمانی که فعالیت های پژوهشی به واسطه ریسک پذیری و باور پژوهشگران داخلی به خلق ثروت کند، از درجه اهمیت آن نیز کاسته خواهد شد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، تفکر پژوهشی را در اثر بخشی انجام فعالیت های پژوهشی مهم خواند و گفت: ثمر بخش بودن فعالیت های پژوهشی، نیازمند کاهش فعالیت های جانبی و افزایش زمان بیشتری برای تفکر است.

پاک سرشت گفت: یکی دیگر از ویژگی های یک فعالیت پژوهشی منجر به نتیجه و خلق ثروت، پرهیز از فعالیت های حاشیه ای است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران پرهیز از فعالیت های حاشیه ای را در رسیدن به هدف مطلوب حاصل از آن(خلق ثروت) مهم خواند و گفت: برای تحقق این مهم باید هدف که همان کاربردی کردن پژوهش است، مبنا قرار گیرد و وقت خود را بیشتر در پیمودن این مسیر صرف کنیم./ر

برچسب ها: لوله ، گاز ، دستگاه ، هوشمند ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار