بزرگترین تونل باد حدود سرعت صوت غرب آسیا با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در شیراز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس تونل باد حدود صوت دستگاهی است که در محفظه آزمایش آن جریان هوا با شرایط مشخص سرعت باد در حدود 400 تا هزار و 600 کیلومتر بر ساعت ، فشار ، نیرو و گشتاور وارد بر یک مدل ساکن را اندازه‌گیری می کند. ساخت همه وسایل پرنده با آزمایش در تونل باد امکان پذیر است.
مجری طرح تونل باد حدود صوت شیراز گفت: این وسیله روشی ایمن و اقتصادی برای آزمایش اجسام آیرودینامیکی فراهم می‌کند که علاوه بر آزمایش هواپیما و موشک‌ها ، برای شبیه‌سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها ، فضاپیماها ، خودروها و سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.
 علیشاهی افزود: محفظه آزمایش این تونل 90 در 90 سانتی متر است و برای ساخت آن بیش از 2 میلیارد تومان هزینه شد.
محفظه آزمایش بزرگترین تونل باد حدود صوت دنیا دو و نیم متر در دو و نیم متر است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: راه اندازی این تونل حاصل تلاش 10 ساله است و رویدادی بزرگ برای توسعه دانش هوا و فضا در کشور محسوب می شود.
نسرین سلطان خواه افزود: تحریم‌ها ما را به سمتی برده که با اتکا به توان دانشمندان و دانش بومی نیازهای خود را برطرف کنیم و به رشد علمی چشمگیری برسیم.
وی با اشاره به رونمایی از تونل باد گذر صوت شیراز گفت: این تونل یکی از کاربردی ترین تونل های صوت است و راه اندازی این تونل از ضروریات توسعه صنعت هوا فضا بود که امیدواریم روند ساخت این تونل ها ادامه یابد./ب

برچسب ها: رونمایی ، تونل ، باد ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.