استاد دانشگاه باقرالعلوم و رئیس پژوهشکده مهدویت گفت: جهان غرب با به‌دست آوردن کلید دانش به سوی عقل‌گرایی و تجربه‌گرایی مفرط پیش رفت به گونه‌ای که اثبات روح را در تحقیقات به بوته آزمایش گذاشت.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، از بوشهر، بهروز لک در همایش وحدت حوزه و دانشگاه و بزرگداشت هفته پژوهش در دانشگاه آزاد بوشهر اظهار داشت: غرب عقب افتاده و درگیر دوران رنسانس طی جنگ‌های صلیبی با جهان اسلام و تمدن پیشرفته اسلامی آشنا شد و از طریق کتاب‌های ما  توانست با اندیشه اندیشمندان بزرگی مانند ابن سینا و ابن رشد و خوارزمی و خواجه نصیرالدین طوسی رو به رو شود.

دکتر بهروز لک افزود: غرب با استفاده از دانسته‌های این دانشمندان توانست در علوم طبیعی از جهان اسلام پیشه بگیرد و تا این اواخر در جهان اسلام دانش‌های طبیعی و علوم دینی با هم ارتباطی عمیق داشتند به گونه‌ای که ما شاهد بودیم علامه طباطبایی و استاد حسن‌زاده آملی در علوم ریاضی و هندسه و فیزیک صاحب نظر بودند ولی جهان غرب با به‌دست آوردن کلید دانش به سوی عقل‌گرایی و تجربه‌گرایی مفرط پیش رفت به گونه‌ای که اثبات روح را در تحقیقات به بوته آزمایش گذاشت و هم اکنون پس از گذشت چند قرن به نسبیت گرایی شدید روی آورده است.

وی در ادامه گفت: پیروزی انقلاب اسلامی به جهان غربی که دچار عقل‌گرایی مفرط بود فهماند که همان عقلی که در ریاضیات می‌گوید 2 ضرب در 2 می‌شود 4 تا  می‌گوید نماز صبح هم می‌شود دو رکعت و باید توجه داشت که حاصل عقل‌گرایی مفرط و سکولاریسم غرب نسبیت گرایی مفرطی است که جهان غرب دچار آن است و به معنای اسارت انسان در ساختارهای اطرافش است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم در ادامه خاطر نشان کرد:  وحدت حوزه و دانشگاه بر این نکته توجه دارد که دین و علم دارای یک منشا یکسان هستند و در دین اسلام و مکتب شیعه با توجه به حضور دانشمندانی مانند جابر حیان فیزیکدان در میان شاگردان امام صادق (ع) به این نکته پی خواهیم برد که دین اسلام دین و علم را دارای یک منشاء مشترک می‌داند.

رئیس دانشگاه آزاد بوشهر نیز گفت: امیدوارم زنده نگه داشتن یاد شهدا مسیری روشن، پر فروغ و ماندگار را برای ما رقم زند.

حجت‌الاسلام عبدالرضا جمال‌زاده در ادامه ضمن تبریک هفته پژوهش به اساتید و دانشجویان واحد بوشهر، در خصوص اهمیت این مناسبت گفت: پژوهش کلید و محور دانایی است که باید از سطح شعار درآمده و به شعور و نیاز فردی تبدیل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر افزود: پژوهش در دانشگاه و موسسات عالی نیز باید هم ردیف آموزش باشد، در واقع به‌مثابه روح آموزش بسیار با اهمیت تلقی شود، زیرا آموزش و پژوهش را باید برای موسسات آموزش عالی همچون دو بال برای یک پرنده تصور کرد که برای پرواز به هر دو آنها نیاز دارد.

مسعود‌زاده باقری دبیر منطقه 16 دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش گفت: آنچه مسلم است مقام معظم رهبری و امام راحل بر تعادل و تعامل با دانشگاه آزاد اسلامی با حوزه تاکید داشتند و ما همیشه در دانشگاه آزاد اسلامی دستمان را به گرمی به سوی حوزویان دراز می‌کنیم، اما امروز روز گرامیداشت پژوهش نیز هست و باید تاکید کرد که یکی از اساسی‌ترین مسائلی که باید به‌عنوان یک نهضت پیگیری شود بحث پژوهش است و این مسئله در دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی رشد کرده است و ما باید به سوی تجاری سازی علم پیش برویم.

دکتر صمد مومن باالله معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این همایش در سخنان کوتاهی گفت: اگر  معنای حوزه و دانشگاه را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که مسئله وحدت حوزه و دانشگاه به معنی به کارگیری علم با توجه به تعالیم دین است و در دانشگاه و جامعه اسلامی آنچه می‌آموزیم بر اساس آموزه‌های دین است و امروز انتظار می‌رود دانشجو در دانشگاه رفتاری شایسته دانشجو داشته باشد./ج1

برچسب ها: بوشهر ، مفرط ، عقل گرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.