"اگر سپیده از این پنجره سر زند" نوشته هادی حوری و به کارگردانی سید جواد روشن جهت حضور در سی‌و‌یکمین جشنواره‌ی تئاتر فجر آماده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سید جواد روشن؛ کارگردان نمایش "اگر سپیده از این پنجره سر زند"؛ در خصوص این اثر گفت: این نمایش اثری اجتماعی است و قصه آن در شب 17 شهریورماه 1357 اتفاق می‌افتد و ماجرای خانواده‌ای را روایت می‌کند که یکی از فرزندانش فعالیت‌های انقلابی دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا خانواده درگیر مسائلی شود.
روشن در مورد علاقه‌مندی خود به موضوعات تاریخی- سیاسی اظهار داشت: در دو اثر پیشین خود- نمایش‌های «آوای آواره» و «قتل آقای کاف»- نیز موضوعات تاریخی- سیاسی را دستمایه‌ی کار قرار داده بودم. با این‌که معتقدم هنرمند یک مورخ نیست و قرار هم نیست الزاما در اثرش، وقایع تاریخی را مو به مو لحاظ کند ولی علاقه‌مندم به آثاری بپردازم که بیشتر با تاریخ، فرهنگ و اجتماع ما همراه هستند. همچنین برخی از موضوعات در حافظه‌ی تاریخی نسل جوان ما رو به فراموشی است که به نظر من توجه به این موضوعات لازم است.
او تصریح کرد: در نمایش"اگر سپیده از این پنجره سر زند" نیز اتفاق تاریخی 17 شهریور، تنها یک بستر دراماتیک است که باعث می‌شود بدون شعار‌زدگی و سطحی‌نگری، از پشت پنجره‌ی خانه‌ای، شاهد اتفاقی باشیم که بعدا زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی می‌شود. اتفاقی که در تاریخ معاصر ما به جمعه‌ی سیاه معروف است.
کارگردان نمایش "قتل آقای کاف" در خصوص دلایل انتخاب این اثر برای اجرا، اظهار داشت:  همان طور که پیشتر هم اشاره کردم مهم‌ترین ویژگی این اثر در کنار فضا‌سازی، شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌نویسی خوب آن، توجه به یکی از رویدادهای مهم تاریخ معاصر ایران است که در قالبی اجتماعی طرح می‌شود. 17 شهریور 57 از جمله رویدادهایی است که در آثار نمایشی ما کمتر به آن پرداخته شده است و با آن‌که این اثر نیز به صورت مستقیم به این رویداد نمی‌پردازد ولی توجه مخاطب را به این ماجرا جلب می‌کند.
این کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر افزود: همواره پرداختن به موضوعات تاریخی، سیاسی و اجتماعی سختی‌هایی دارد و من نیز در دو اثر پیشین خود به خوبی این مشکلات را لمس کرده‌ام و معتقدم اگر حمایت‌های مناسبی از این گونه آثار نشود، به مرور پرداختن به این سوژه‌ها- چه در حوزه نگارش و چه در حوزه اجرا- کمرنگ خواهد شد و این جای تاسف دارد.
روشن در خصوص حضور این نمایش در جشنواره‌ی تئاتر فجر گفت: به تازگی بازبینی این اثر انجام شده و در حال حاضر منتظر اعلام نتایج هستیم و در صورت تائید نهایی سری جدید تمرینات را جهت حضوری پرقدرت در جشنواره پی خواهیم گرفت.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با حضور دکتر سعید کشن فلاح در راس این دوره از جشنواره تئاتر فجر و با توجه به دقت و وسواس ایشان شاهد برگزاری جشنواره‌ای موثر و پر قدرت باشیم.
لازم به ذکر است در این نمایش وحید نفر، مجید آهنگران، ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی، مهری آل‌آقا، سیاوش خادم حسینی و سارا پهلوانی به عنوان بازیگر حضور دارند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار