متخصصان فيزيک نجوم آمريکا گفتند: به نظر مي‌رسد ماهواره اي که هفته گذشته با جنجال زياد از سوي کره شمالي پرتاب شد احتمالا از کار افتاده است زيرا هيچ سيگنالي را از آن نمي‌توان رصد کرد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ، آمريکا و متحدان آسيايي اش اذعان کرده اند که کره شمالي روز چهارشنبه گذشته موفق شد يک شيء را در مدار زمين قرار دهد که به گفته پيونگ يانگ روي زمين نظارت دارد و آهنگ‌هاي ميهن پرستانه پخش مي کند.
جاناتان مک داول از مرکز فيزيک نجوم هاروارد  گفت: اين ماهواره در مدار زمين مشخص است ولي هيچ آهنگي از آن شنيده نمي‌شود. وي افزود: به عقيده ما اين ماهواره از کار افتاده است.
مک داول گفت: اين ماهواره قطعا در آنجا وجود دارد و حرکت مي‌کند ولي وضعيت خوبي ندارد.
اين فيزيکدان افزود: معلوم نيست که آيا اين ماهواره به نام کوانگ ميونگ سانگ-3 از ابتدا کار مي کرده يا خير و اين امکان نيز وجود دارد که در سطحي خيلي ضعيف که قابل تشخيص نيست در حال انتقال اطلاعات است.
مک داول گفت: يک نشانه ديگر از مشکل اين ماهواره نوسان داشتن روشنايي آن است. اين بدان معني است که خورشيد به زواياي مختلف آن مي‌تابد و جهت ماهواره آن طور که بايد رو به زمين نيست.
اما اين ماهواره حتي اگر از کار افتاده باشد، همچنان در مدار زمين باقي مانده است. وبسايت n2yo.com روز دوشنبه به نقل از مقامات کره شمالي اعلام کرد که اين ماهواره حداقل 505 کيلومتر دور مدار زمين چرخيده است.
مک داول گفت: محاسبه اين چيزها سخت است، اما به طور کلي، يک شيء با اين تراکم و در آن ارتفاع چند سال باقي خواهد ماند.
خبرگزاري دولتي مرکزي کره شمالي هفته گذشته به نقل از يک دانشمند گزارش داد: اين فن‌آوري بي عيب و نقص است و ماهواره در حال پخش آهنگ ژنرال کيم ايل سونگ" و «آهنگ ژنرال کيم جونگ ايل» دو رهبر سابق کره شمالي است.
پرتاب اين ماهواره چند روز قبل از سالگرد مرگ کيم جونگ ايل انجام شد. 
آمريکا، کره جنوبي و ژاپن آخرين پرتاب ماهواره توسط کره شمالي را محکوم کرده اند. آنها نگرانند که اين اقدام آزمايش مخفيانه يک موشک بالستيک دوربرد بوده باشد.
 جورج ليتل، سخنگوي پنتاگون گفت که آمريکا هنوز در حال ارزيابي اين شيء است و اينکه وي از خطرات احتمالي آن خبري ندارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار