در دهه آینده محققان هیچ مشکلی نخواهند داشت و زمینه جذب فناورها به کشور ما فراهم می شود اما نیازمند اعتبارات بیشتر برای تولید فناوری هستیم‌.

به گزارش خبرنگار صنفی اموزشی باشگاه خبرنگاران دکتر ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته پخش شد در خصوص جایگاه علمی کشور گفت: پیشرفت هایی که سال های اخیر اتفاق افتاده یک واقعیتی است که از ان به عنوان نهضت تحقیق و توسعه می توان نام برد در کشور علوم به شکلی منتشر می شود که دیده شود . به همین منظور میثاقی بین دانشگاه و وزارت بهداشت  و معاونت تحقیقات و فن آوری بسته شد و تکلیفی برای دانشگاه ها معین کردند که هر دانشگاه به یک سطحی از تحقیقات برسد و اصل این موضوع براساس توانمندی و ایجاد زیرساخت ها و مقالاتی است که منتشر می شود .

وی گفت : در برنامه پنج ساله توسعه قرار بود دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نظر رتبه علمی به زیر 1000 برسد اما الان زودتر به این هدف نزدیک شدیم . کاربردی بودن طرح های پژوهشی نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود و در حال حاضر 25 درصد از تحقیقاتی که انجام دادیم تحقیقاتی هستند اما این به این معنی نیست که آندسته از تحقیقاتی که کاربردی  نیستند ارزشی ندارند زیرا مطالعات علوم پایه ، زمینه ساز و پیش درآمد تحقیقات کاربردی است .

وی تصریح کرد : در بخش پزشکی اولویت را به تحقیقاتی می دهیم که بر روی سلامتی مردم تاثیر داشته باشد یعنی مداخلات تحقیقات منجر به بهبود سلامت مردم شود و این در برنامه پنجم در ماده های 15 ، 16 ،17 و 18 دیده شده است. به عنوان مثال تغییر شیوه زندگی مردم یکی از  اولویت ها است و می تواند در هزینه مردم تاثیر بگذارد و طول عمر انها را بالاتر ببرد این اولویت بندی ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار میگیرد .

وی گفت : نمایه شدن در ISI گاهی وقت ها در ان افراط و تفریط می شود و دانشمندان فکر می کنند که همه علمی که تولید می کنند باید نمایه بین المللی داشته باشد اما مهم این است که ان علم قابل دید باشد و اعتبار پیدا کند امیدوارم در آینده به جایی برسیم که بتوانیم مراکزی ایجاد کنیم که همه دنیا به آن استناد کند .

  آموزش در کنار خدمات باعث پیشرفت خدمات می شود

ابوالقاسمی در ادامه گفت : بحث ادغام که پیش امد یعنی کار خدماتی در دل دانشگاه قرار گیرد و دانشگاهیان موظف شوند که دامنه کار را گسترش دهند فرصت خوبی بود تا در کنار آموزش خدمات ارتقاء یابد به همین منظور آموزشگاه های زیادی در اختیار انها قرار گرفت و باعث شد در کنار تحقیقات پژوهشگران خوبی تربیت کنیم الان کشور ما یک فرصت خوبی برای نسل جوان دارد و آن انجام تحقیقات کاربردی است .

وی گفت : اگر فناور نداریم به دلیل این است که هنوز در شروع کار هستیم دهه اول که اصلا متخصص نداشتیم و دهه دوم به تربیت نیروی انسانی پرداختیم بنابراین چشم انداز ما بسیار روشن است چرا که قسمت قابل توجهی از امتیازات ما از دانشجویان حاصل می شود .

 استراتژی در وزارت بهداشت توسعه مراکز تحقیقاتی است

قانعی معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت در ادامه افزود : الان از مسیری عبور می کنیم که گام به گام ما را به جلو می برد و به سمت پژوهش حرکت کردیم اما کاربردی کردن پژوهش ها نیاز به زیرساخت دارد و این زیرساخت ها باید به دست عالم آن انجام شود .دو زیر ساخت فراهم شد که یکی شرکت های دانش بنیان است بطوری که اگر 5 سال پیش اعضای هیئت علمی با بخش خصوصی وارد تعامل می شد او را متهم می کردیم اما الان این بصورت قانون درآمده و مشکلی ندارد و این اعضا به سمت تحقیقات کاربردی می روند زیرا می دانند که سود ناشی از آن را خودشان می برند و از طرف دیگر صنعت نیز مشتاق تحقیقات انهاست .

وی گفت : 2000 شرکت دانش بنیان را در وزارت بهداشت آوردیم و اینها را در بین دانشگاهها تقسیم کردیم و سهم دانشگاه شهید بهشتی 300 شرکت است .

اعضای هیئت علمی که تا دیروز به تولید علم می پرداختند الان علمی تولید می کنند که اشتغال ایجاد می کند و تحقیقات را به جهتی میبرد که مشتری داشته باشد .

قانعی تصریح کرد : یکی از مهمترین استراتژی ما در وزارت بهداشت توسعه مراکز تحقیقاتی است و آنها را تجمیع می کنیم تا در یک جهت قرار گیرد و تبدیل به پژوهشکده می شود.

 در دهه آینده زمینه جذب فناورها به کشور فراهم می شود

قانعی افزود: امروز هیئت علمی ما اگر تحقیق می کند برای این است که دیده شود و در دهه آینده زمینه جذب فناورها به کشور فراهم می شود و باید مهاجرت معکوس داشته باشیم . از دیگر زیرساخت هایی که در وزارت بهداشت ایجاد کردیم ایجاد تحقیقات جمعی است و بیش از 400 مرکز تحقیق داریم و در واقع به این صورت کار تیمی شکل می گیرد . همچنین در آیین نامه ارتقای جدید این ظرفیت را گذاشتیم یعنی برخی ظرفیت های هیئت علمی دیدند که اگر کار کاربردی کنند می توانند ارتقاء پیدا کنند .
      
ایران باید به مرجع علمی تبدیل شود

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت گفت : یکی از هدف گذاری ها این است که ایران باید مرجع علمی شود یعنی کتابمان باید توسط باقی دانشمندان به عنوان کتاب مرجع شناخته شود و اگر بخواهیم این را در برنامه 50 ساله قرار دهیم باید از همین الان شروع کنیم و مقاله بنویسیم . باید به سمتی برویم که کتاب ما بر کتاب های امروز دنیا غلبه کند و به این منظور باید کسی که در جایی تحصیل می کند آنقدر تامین کنیم که فقط در یک رشته کار کند و بعد از 10 سال تبدیل به مرجع علمی در ان رشته می شود.

وی خاطرنشان کرد : با وجود 30 درصد تولید علم در کشور تنها 10 درصد اعتبار پژوهشی داریم و قانون به ما تکلیف کرده بود که 10 دانشگاه از وزارت علوم و 5 دانشگاه از وزارت بهداشت برتر شوند طوری که در سطح دنیا به رقابت بپردازند .
 تنها وزارتی هستیم که در سطح منطقه به قدری به پژوهش دانشجویی اهمیت دادیم که یک امتیازی برای رتبه بندی تلقی کردیم الان نیز به همه دانشگاه های علوم پزشکی گفته ایم که هیچ محدودیتی ندارند و باید فناوری انجام دهند. در حال حاضر نیز 4 میلیارد به صندوق غیردولتی دانشگاه شهید بهشتی واریز کردیم تا فناوران آن به تولید علم بپردازند.

گفتگوی ویژه خبری - جایگاه علمی کشور- قسمت اول
گفتگوی ویژه خبری - جایگاه علمی کشور- قسمت دوم
گفتگوی ویژه خبری - جایگاه علمی کشور- قسمت سوم
برچسب ها: پژوهش ، فناوری ، تولید ، علم ، سلامت ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار