عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: چنانچه دولت بر هزينه‌هاي دستگاه‌هاي دولتي کنترل داشته و بر افزايش درآمدهاي مالياتي اقدام نمايد مي توان از وابستگي به نفت کاسته و به تامين درآمدهاي مالي کمک کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، داوود دانش جعفري ظهر امروز در مناظره اي که تحت عنوان اقتصاد بدون نفت که به همت بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اظهار داشت: سهم بالاي درآمدهاي نفتي ايران در تامين منابع دولت در مواقع کاهش قيمت جهاني موجب بروز شوک هاي اقتصادي شده و براي بنگاه‌هاي اقتصادي ايجاد مشکل مي‌کند.

وي با اشاره بر بهبود فضاي کسب و کار در توليد افزود: يکي از راه کارهاي کاهش مشکلات اقتصادي در کشور افزايش درآمدهاي مالياتي است که جز با بهبود فضاي کسب و کار محقق نمي‌شود.

دانش جعفري ادامه داد: دولت مي تواند درصدي از منفعت حاصله از اين فضا را در نظر گرفته و از اين طريق به قوي تري شدن اقتصاد کشور کمک کند که به اين ترتيب مي توان درآمدهاي نفتي را کاهش داد.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به روند صعودي ترکيه در حل تورم اقتصادي کشورش اشاره و تصريح کرد: کنترل تورم فزاينده در کشور ترکيه با استفاده از راه کارهايي همچون افزايش درآمدهاي مالياتي، کاهش هزينه هاي دولت ترکيه، کنترل هزينه ها و در نهايت کاهش تورم به شش درصد بود.

وي راهکار کاهش تورم در چرخه اقتصادي کشور را مبتني بر اتخاذ سياست‌هاي مناسب از سوي دولت دانست و افزود: کاهش هزينه دولت يعني کاهش حقوق کارمندان دولت و افزايش درآمدهاي مالياتي که دولت بتواند از طريق آن منابع مالي کشورش را تامين نمايد.


دانش جعفري با اشاره بر ادغام وزارت خانه هاي دولتي کشور گفت: ادغام وزارت خانه‌ها نه تنها موجب کاهش هزينه‌ها نمي‌شود بلکه مخارج دولت را تا حدود زيادي بالا برده و به افزايش تورم مي‌انجامد.

وي با تاکيد بر کمرنگ بودن هزينه‌ها در بسياري از کشور‌هاي پيشرفته ادامه داد: در اينباره آموزش و پرورش مصداق بارزي از کاهش هزينه‌ها در کشور ايران است.

اين عضو هئيت علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي در پاسخ به سوال يکي از دانشجويان مبني بر اينکه چرا در زمان خدمت شما در دولت، آمار تورم بسيار بالا بوده است؟ گفت: من در ابتداي سال 87 از دولت رفتم اما صحت گفته‌هاي شمارا طي سالهاي 84 و 85 و 86 تصديق مي کنم چراکه در طول اين سال‌ها شاهد افزايش تورم بوديم.

وي در ادامه افزود: دليل افزايش تورم در سال‌هاي ذکر شده استقراض دولت از بانک مرکزي بود چراکه دولت، بانک‌ها را مجبور به ارائه تسهيلات بيشتر مي کرد که من نيز بارها مخالفت خود را با اين اقدام اعلام کردم.

دانش جعفري با بيان اينکه در دولت نهم من نخستين شخصي بودم که بحث هدفمندي يارانه ها را مطرح کردم، افزود: هر چند که اين بحث از ابتدا با استقبال مناسبي روبرو نشد اما در نهايت شاهد اجراي آن توسط رئيس جمهور بوديم.

وي با بيان اينکه ايران کشوري است که روزانه حدود 4 ميليون بشکه نفت از آن استخراج مي شود، تصريح کرد: چنانچه بتوانيم گاز مصرفي را به نفت تبديل کنيم چيزي معادل سه ميليون بشکه نفت در مصرف روزانه خواهيم داشت در حالي که مي توان اين مصرف بالاي گاز و نفت را کاهش داده و بر افزايش ديگر هزينه هاي مالي اقدام کرد.

دانش جعفري با تاکيد بر اينکه طرح هدفمندي يارانه ها به دنبال افزايش انگيزه توليد در ايران و اولويت قرار دادن توليدات داخلي در کشور بوده است، افزود: پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها قرار شد تا مابه التفاوتي که از افزايش اقتصاد بدست مي آيد را به مردم بدهند تا بتوانند ضمن ادامه زندگي روزانه به تقويت بنيه صنعتي و توليدي اقدام کنند اما با نحوه اجراي قانون مطرح شده نمي‌توان در تحقق اين مهم به صورت موفق عمل کرد.

وي با بيان اينکه اگر از طرحي انتقاد مي کنيم دليل بر آن نيست که آن طرح بايد به طور کلي رد شود، اذعان داشت: با اجراي به موقع طرح هدفمندي يارانه‌ها، تاثيرات مثبتي بر توليد گذاشته  مي‌شد.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: برخي مي‌گويند همه آثار مشکلات اقتصادي داخل کشور برگرفته از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها است در حالي که اين گفته صحيح نيست چرا که سياست هدفمندي يارانه ها همچون ديگر سياست‌ها مانند سياست پولي - مالي، تحريم ها و چند طرح ديگر آثار خودش را بر اقتصاد نشان مي‌داد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: هزینه ، درآمدها ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار