غذا خوردن طولاني ‌مدت كودك با شيشه شير يا حتي شير مادر ممكن است باعث به وجود آمدن نوعي از پوسيدگي زودرس در سنين4 تا 2 سالگي شود كه به آن پوسيدگي شيشه‌ شير مي‌گويند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛، دكتر مجتبي وحيد گلپايگاني مدير گروه كودكان دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اين نوع پوسيدگي در ابتدا از سطوح بيروني دندان هاي جلوي فك بالا شروع شده سپس اولين كرسي‌هاي بالا و پايين را درگير مي‌سازد. جالب است بدانيم كه در اين نوع پوسيدگي، دندان هاي جلو فك پايين مبتلا نمي‌شود.

وي در تشريح چگونگي ايجاد اين نوع پوسيدگي گفت: كودك درهنگام خواب در بعد از ظهرها يا شب، از يك شيشه محتوي شير يا شير مادر استفاده كرده و بارها در طي شب از خواب بيدار شده و شير مي‌خورد بنابراين وقتي كودك به خواب مي‌رود، شير كه محتوي قند است اطراف دندان هاي جلو فك بالا را احاطه مي‌كند و قندهاي داخل مايع، يك محيط بسيار مناسب براي رشد ميكروب ها كه قادر به ايجاد اسيد هستند را فراهم مي‌كند.

دكتر گلپايگاني افزود: جريان بزاق در هنگام خواب كاهش مي‌يابد و اين كندي شستشو و تخليه مايعات شيرين از دهان باعث به وجود آمدن پوسيدگي زودرس در دندان هاي مزبور مي‌شود گفت: اين نوع پوسيدگي در كودكاني كه عادت دارند در هنگام خواب از شير مادر استفاده كنند نيز ديده مي‌شود و اين موضوع نشان مي‌دهد كه حتي قند موجود در شير (لاكتوز) هم درصورتي كه بر روي دندان ها راكد بماند، مي‌تواند باعث بروز پوسيدگي‌ شود.

وي اظهار داشت: پوسيدگي دوران شيرخوارگي معمولاً سريع پيشرفت كرده و تاج دندان هاي جلو فك بالا را كاملاً از بين برده و سبب به وجود آمدن آبسه بر روي لثه‌ها مي‌شود و از آن جا كه كودك در سن بروز اين نوع پوسيدگي قادر به همكاري نيست بنابراين درمان آن از پيچيدگي‌هاي زيادي برخوردار است.

رييس انجمن دندانپزشكي كودكان درباره پيشگيري از بروز پوسيدگي دوران شيرخوارگي ابراز داشت: والدين بهتر است اولين ملاقات با دندانپزشك را قبل از يك سالگي فرزندشان داشته باشند تا از اين طريق آگاهي‌هاي لازم را دريافت كنند همچنين پس از استفاده از شير و قبل از خواب كودك، كمي آب از طريق شيشه‌ داده شده و با يك قطعه گاز استريل مرطوب، دندان هاي جلو فك بالا تميز شود.

وي اضافه كرد: والدين بايد در اولين فرصت ممكن شير را از طريق فنجان به كودك بدهند تا درهنگام خواب از شيشه يا شير مادر استفاده نشود همچنين با مراجعه منظم به دندانپزشك امكان استفاده از فلورايد را فراهم كنند./ع2

برچسب ها: شیر ، کودک ، پوسیدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار