عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: اکثر ادله فقهی کنونی از احادیث امام باقر(ع) و صادق(ع) استخراج شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام غرویان با تبریک سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) به اقدامات فرهنگی دوران آن حضرت اشاره کرد گفت: این امام بزرگوار با تربیت شاگردان و نشر معارف اخلاقی، دینی و علمی توانست جایگاه حقیقی خود را در قلوب مردم تضمین کند به همین دلیل لقب باقرالعلوم را برازنده خود کرد.

وی یادآور شد: احادیث فراوانی در ابعاد کلامی، فلسفی، فقهی و تفسیری از این امام بزرگوار به یادگار مانده و اکثر ادله فقهی کنونی از احادیث امام باقر(ع) و صادق(ع) استخراج شده است.

غرویان با اشاره به درس‌آموزی از سیره و روش امام محمد باقر(ع) گفت: حکومت حقیقی حکومت بر دل‌هاست ولی فقیه نیز چنین حکومتی دارد و بر قلب‌ها حکومت می‌کند و علاوه بر ولایت ظاهری دارای ولایت باطنی است و این آموزه و نکته از دوران امام باقر(ع) استخراج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مردم به واسطه ولایت باطنی ایشان در صحنه هستند و قلب‌های آنها با ولی فقیه است و حقیقت این ولایت باطنی در دوران پیشوای پنجم شیعیان نیز وجود داشت.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به تشابه فرهنگی دوران امام باقر(ع) با شرایط کنونی گفت: در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مکتب‌های مختلف کلامی و اشاعره اعتقادات خود را مطرح می‌کردند و در دوران کنونی نیز سایت‌ها مملو از شبهات فقهی و کلامی است.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط حاکم بر دوران کنونی علما و روحانیون باید با شبهات روز آشنا باشند و سؤالات فقهی، کلامی و فلسفی را مطالعه کرده و به آنها پاسخ دهند./س

برچسب ها: قم ، احادیث ، امام باقر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.