رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اين سازمان براي شناسايي آسيب‌هاي كشور در عرصه قوانين، مقررات و رويه‌ها و عملكردها در خدمت مديريت كشور است و البته نهايت توجه ما در اين امر معطوف به فرهنگ‌سازي است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور حجت‌الاسلام پورمحمدي در جلسه شوراي قضايي استان كرمان كه با حضور مسئولين قضايي استان برگزار شد. با اشاره به وظايف سه‌گانه قوه قضائيه كه اين نهاد را در جايگاهي فراتر از امر قضاوت در جامعه قرار مي‌دهد گفت: احقاق حقوق به مثابه نخستين شأن دستگاه قضا است كه مبتني بر آن مدعي صيانت از حقوق شهروندان در جامعه هستيم. اين مسئله ناظر بر مهم‌ترين كاركرد قوه قضائيه است. چه اين‌كه حتي رسالت انبيا نيز بدون اهتمام به امر قضا و قسط در جامعه به سرانجام نمي‌رسد.

وي با اشاره به اين نكته كه ميزان توجه به حقوق شهروندان يكي از شاخص‌هاي توسعه در جهان امروز است به دو شأن ديگر قوه قضائيه اشاره كرد و گفت: پيشگيري به مثابه امر سالم‌سازي و نظارت به مثابه امر بازرسي وظايف دوم و سوم دستگاه قضا است كه در مجموع جايگاه قوه قضائيه را بيشتر تقويت و تثبيت مي‌كند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به هم‌افزايي وجوه سه‌گانه وظايف قوه قضائيه افزود: نظام داوري، نظام پيشگيري و نظام نظارتي در شاكله دستگاه قضا با يكديگر داد و ستدهاي ثمربخشي دارد و اين روابط وقتي تبديل به هم‌افزايي اين كاركردها مي‌شود منجر به ارتقاي عدالت نيز خواهد شد.

وي با اشاره به تلاش‌هاي مجموعه قوه قضائيه در دفاع از نظام حقوقي ايران در برابر نظام سلطه افزود: البته من معتقدم كه به صرف اين‌كه معتقد به حقانيت نظام حقوقي خود باشيم كافي نيست بلكه بايد بتوانيم عاقلانه و هوشمندانه از آن نظام تبيين علمي به دست دهيم.

وي با اشاره به ديگر اقدامات قوه قضائيه در زمينه خدمات دولت الكترونيك گفت: استفاده از خدمات پيشخوان‌ها، استفاده از بانك‌هاي جامع اطلاعاتي و نيز توجه به الزامات دولت الكترونيكي كه سهم عمده‌اي در چابك‌سازي سيستم، بازدهي بالا، كاهش ترددهاي عمومي و شفافيت عملكردها دارد از جمله ديگر اقدامات در حال انجام دستگاه قضا است.

پورمحمدي در پايان جلسه با اشاره به شرايط كشور گفت: سازمان بازرسي كل كشور براي شناسايي آسيب‌هاي كشور در عرصه قوانين، مقررات و رويه‌ها و عملكردها در خدمت مديريت كشور است و البته نهايت توجه ما در اين امر معطوف به فرهنگ‌سازي است براي اين‌كه ما امر نظارتي خويش را نيز در خدمت پيشگيري تلقي مي‌كنيم.

انتهاي پيام/س2
برچسب ها: پورمحمدی ، بازرسی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار