معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور با اشاره به صادرات روزانه خاويار به کشورهاي اتحاديه اروپا گفت: اين گونه درآمدها براي منافع ملي بسيار حائز اهميت است.

محسن مشکوة در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران افزود: کشورهاي عضو اتحاديه اروپا معمولا به اين دليل که با يکديگر داراي ارتباطات نزديک تجاري هستند در مورد واردات فرآورده هاي دامي و شيلاتي به کشورهاي عضو اين اتحاديه، حساسيت زيادي دارند.

وي ادامه داد: واردات خاويار به اين کشورها از ايران به خاطر آنکه واحدهاي فرآوري و بسته بندي کننده کشور داراي کد بهداشتي هستند مورد توجه اين کشورها قرار گرفته است.

مشکوة گفت: کشور ما براساس گروه بندي در ليست کشورهاي مجاز به صادرات خاويار به اتحاديه اروپا قرار گرفتيم.

وي ادامه داد: با توجه به سرمايه گذاري هايي که در اين زمينه شده و اقداماتي که سازمان دامپزشکي به عنوان متولي بهداشت و صدور گواهي هاي بهداشتي به عمل آورد.

موضوع صادرات خاويار پرورشي ايران به اتحاديه اروپا مجاز شناخته شده و همه روزه افرادي براي اخذ مجوز و صادرات خاويار به سازمان دامپزشکي مراجعه و براساس ضوابط مورد نظر سازمان مجوز صادرات دريافت مي کنند.

به گفته مشکوة با توجه به اينکه خاويار محصول گراني است ممکن است روزانه 10 تا 5 کيلوگرم صادرات صورت بگيرد.

وي ادامه داد: در گذشته توليد ماهيان خاوياري در دريا بود ولي اکنون پرورش ماهيان خاوياري را در استخرها يا حوضچه هايي که خارج از محدوده دريا هستند انجام مي دهند به طوري که وقتي ماهيان خاوياري به سني رسيدند که خاويار دارند آنها را مي گيرند و آن عملياتي را که براي فرآوري خاويار بايد صورت بگيرد انجام مي دهند.

مشکوة در زمينه ميزان توليد و صادرات خاويار گفت: چون ما هنوز در ابتدا و شروع کار قرار داريم نمي توان آمار و ارقام دقيقي را اعلام کرد، بايد ديد که سال اول چه ميزان خاويار توليد و صادر خواهد شد بعد يک مبنا و پايه براي آن قرار داد.

وي ادامه داد: امسال اولين سالي است که خاويار پرورشي توليد و صادر مي شود البته ممکن است پيش از اين هم توليد شده باشد اما توليد و صادرات آن به شکل رسمي امسال صورت مي گيرد.

وي افزود: از آنجايي که خاويار محصول کيفي خوب و گران قيمتي است صادرات آن سبب ايجاد اشتغال و افزايش درآمد مي شود.

همچنين معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي با اشاره به سفر هفته گذشته خود به مناطق زلزله زده استان خراسان جنوبي بخش زهان گفت: ما سه روز در اين مناطق بوديم و اوضاع را بررسي کرديم.

به گفته وي سازمان دامپزشکي برنامه هايي را در دست اقدام دارد که اين برنامه ها از ايجاد مشکل براي دام ها يا انتقال بيماري هايي که مشترک بين انسان و حيوان است پيشگيري مي کند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار