دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز باید حوزویان و دانشگاهیان برای استقلال و پیشرفت کشور، رفع نیازهای جامعه و رهایی از یوغ استکبار اتحاد داشته باشند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، همایش سیاست‌گذاری علم و فناوری در دانشگاه اسلامی، روز دوشنبه 27/9/1391 با حضور محمدرضا مخبر دزفولی در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. 

مخبر دزفولی در این همایش طی سخنانی با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: امروز بعد از سی و سه سال از شهادت دکتر مفتح در دانشکده الهیات دانشگاه تهران، باید به این سوال پاسخ داده شود که اگر معنای وحدت را یکی شدن این دو مجموعه بدانیم، این کار تا چه حد مقدور و مطلوب است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در یک دیدگاه، عده‌ای معتقدند که قبل از ورود علم به معنای مدرن و جدید آن به جهان اسلام، چون همه شاخه‌های علوم اعم از تجربی و... در پس زمینه نگاه الهی به عالم خلقت شکل گرفته بود، اصلا این سوال معنا ندارد.


شخصيت‌هايي مانند ابن‌سینا حاصل نگاه قدسی و الهی به علم است


مخبر دزفولی گفت: در دوره طلایی تمدن اسلامی شاهد شخصيت‌هايي مانند ابن‌سینا هستیم که طبیب فیلسوف و فقیه است، که این شخصیت کم‌نظیر حاصل نگاه قدسی و الهی به علم به‌عنوان کشف و تبیین فعل خداوند متعال در خلقت انسان و جهان است.

وی افزود: در این نگاه، عالم خلقت به‌عنوان پدیده‌ای نشات گرفته از ذات مقدس ربوبی، به‌صورت یک مخلوق بررسی می‌شود و طبیعتا نتیجه‌ای متفاوت از این نتیجه نگاه به طبیعت به‌عنوان پدیده‌ای منفصل از خداوند حاصل می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با ورود نهاد دانشگاه به معنای مدرن در کشور ما به اين دليل که این نهاد بر نگاه علم منقطع از وحی نشات گرفته بود و رابطه علم طبیعی با مبانی مابعد الطبیعی آن منقطع فرض شده بود، نتیجه آن شد که گفته شد تفکر الهی نمی‌تواند علم تولید کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: از این دیدگاه بود که خونریزی، درنده خویی، استعمار و غارت منابع سایر ملل عملی مباح و در جهت گسترش رفاه در جوامع غربی دانسته شد.


چرا به جای کلمه«وحدت» کلمه «اتحاد» را به کار نمی‌بریم؟


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: من این سوال را مطرح می‌کنم؛ که چرا به جای کلمه «وحدت» کلمه «اتحاد» را به کار نمی‌بریم.


حوزویان و دانشگاهیان برای استقلال و پیشرفت کشور، اتحاد داشته باشند


مخبر دزفولی گفت: امروز باید حوزویان و دانشگاهیان برای استقلال و پیشرفت کشور، رفع نیازهای جامعه، رهایي از یوغ استکبار اتحاد داشته باشند.

وی افزود: از شهادت دکتر مفتح در دانشکده الهیات دانشگاه تهران تا شهادت دانشمندان هسته‌ای، نشان می‌دهد که این اتحاد ایجاد شده است و به همین علت دشمنی که خواهان اختلاف و افتراق بین این دو نهاد است دست به ترور می‌زند.


باید توجه کنیم که چه هزینه‌هایی برای اتحاد حوزه و دانشگاه پرداخته شده است


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید توجه کنیم که چه هزینه‌هایی برای اتحاد حوزه و دانشگاه پرداخته شده و این دو نهاد مقدس برای ترویج علم الهی که نور است،  چه وظائفی دارند.

 مخبر دزفولی با اشاره به سیاستگذاری‌های انجام شده در بخش علم و فناوری‌ گفت: روزی که بعد از انقلاب فرهنگی، نیروهای انقلابی دانشگاه‌ها را از اتاق جنگ به محل علم‌آموزی تبدیل کردند و به معنای واقعی کلمه سرمایه چندانی نداشتیم.

وی افزود: ما امروز از قریب به 4 هزار عضو هیئت علمی دانشگاه در ابتدای انقلاب اسلامی، به 60 هزار عضو هیئت علمی تمام وقت در کشور رسیده‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حوزه تحصیلات تکمیلی که عمدتا بر علوم پزشکی متمرکز بود، در اکثر قریب به اتفاق رشته‌ها تا عالی‌ترین حد، تحصیلات تکمیلی داریم.

وی افزود: در فناوری‌های پیشرفته مانند نانو، زیست‌فناوری، کشورمان در حال احراز یک رتبه تک رقمی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به این پیشرفت‌ها، در سال 1378 مقام معظم رهبری موضوع جنبش نرم‌افزاری را مطرح فرمودند و در سال 1385 معظم‌له موضوع نقشه جامع علمی را برای سیاستگذاری کلان در علم و فناوری با توجه به سند چشم انداز بیست ساله مطرح فرمودند.


زبان فارسی، بايد به زبان علم در جهان تبدیل شود


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با هدف‌گذاری انجام شده، ما باید به جایی برسیم که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب زبان فارسی مانند قرن‌های نخستین تمدن اسلامی به زبان علم در جهان تبدیل شود و هر کسی بخواهد ازآخرین دستاوردهای علمی مطلع شود، مجبور شود تا زبان فارسی بیاموزد.

وی افزود: کتابی مانند ذخیره خوارزمشاهی تالیف سید اسماعیل جرجانی، نشان می‌دهد که هم زبان فارسی ظرفیت دارد تا محمل علم باشد و هم دانشمندان فارسی زبان این توانایی را دارند تا به این زبان، آثار گرانقدری را تالیف کنند.

مخبر دزفولی ادامه داد: امروز باید دانشمندان ایرانی باور کنند که زبان فارسی علاوه بر آن که تقویت کننده وحدت ملی است، در چند دهه آینده زبان علم و دانش در جهان باشد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در پایان نیز گفت: اگر نگاه الهی به علم یعنی نگاهی که علم را نور می‌داند، در دانشگاه‌های ما جریان یابد، آن موقع می‌توانیم بگویم که دانشگاه اسلامی است.

مخبر دزفولی در حاشیه این همایش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: موضوع تحول در علوم انسانی در حال پیگیری است و کارگروه‌های مربوطه در وزارت علوم سرفصل‌های برخی از رشته‌ها را هم به شورای تحول و ارتقاي علوم انساني ارائه داده‌اند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پیگیر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  در مورد موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها هم خاطرنشان کرد: در این موضوع اسناد بالادستی تعیین تکلیف كرده‌اند و سند دانشگاه اسلامی هم مراحل تصویب را طی می‌کند.

انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار