يك كارشناس حوزه عراق گفت: نيروهای پیشمرگ قدرت تجزيه عراق را ندارند، اما هر كدام از اقدامات آن‌ها مي‌تواند مسئله‌ساز شده و مشكلاتي را براي دولت عراق ايجاد كنند.

جعفر حق‌پناه در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بازديد مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان عراق از نيروهاي پيشمرگ اظهار داشت: نيروهاي پيشمرگ كردستان عراق، شبه نظامياني آموزش‌ديده‌ از دو حزب عمده اتحاديه ميهني و دموكرات كردستان عراق هستند كه از بدو تأسيس اين اقليم در اوايل دهه 1990 فعاليت خود را آغاز كرده‌اند.
 
وي افزود: از سال 2004 به بعد كه قانون اساسي عراق، حكومت اقليم كردستان را به رسميت شناخت، شبه نظاميان تحت رياست حكومت اقليم اداره مي‌شوند و وزارت‌خانه‌اي به نام پيشمرگ، فرماندهي اين نيروها را به عهده دارد. 

حق‌پناه ادامه داد: اين نيروها از اقوام كرد هستند و از نظر ساختار، بودجه و فرماندهي به صورت مستقل از بغداد عمل مي‌كنند و تحت اختيار و فرماندهي مسعود بارزاني هستند. 

وي تصريح كرد: نيروهاي پيشمرگ هدف اوليه خود را تأمين نظم و امنيت در مناطق حكومت اقليم کردستان اعلام كردند، اما به تدريج و با گسترش مناطق مورد مناقشه ميان بغداد و اربيل، اهميت اين نيروها نيز افزايش يافت. 

حق‌پناه گفت: حكومت اقليم كردستان در تلاش است تا مناطقي مانند كركوك، خانقين و شهرهاي ديگر را به مناطق تحت سيطره خود ملحق كند و همه نيروهاي پيشمرگ در اين راستا تلاش مي‌كنند؛ ديدار اخير بارزاني از اين نيروها نيز در راستاي اهداف اقليم كردستان است.
 
اين كارشناس حوزه عراق در پايان خاطرنشان كرد: اين نيروها قدرت تجزيه عراق را ندارند، اما هر كدام از اقدامات آن‌ها مي‌تواند مسئله‌ساز شده و مشكلاتي را براي دولت عراق ايجاد كند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار