رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تبیین ساحت‌های مختلف علوم انسانی گفت: تحول در علوم انسانی، امری تدریجی است که انسان را به وضعيت مطلوب می‌رساند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، عبدالحسین خسروپناه در همایش "سیاست‌گذاری علم و فناوری در دانشگاه اسلامی" که امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تحول در علوم انسانی را امری تدریجی دانست و تصريح کرد: تحول در علوم انسانی در سه ساحت بهینه‌سازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی مطرح می‌شود.

وی بهینه‌سازی علوم انسانی را به معنای شناسایی و آسیب‌شناسی وضعیت علوم اسلامی دانست و افزود: تکنولوژی برای پاسخگویی به نیازهای انسان، مطرح می‌شود، اما بررسی نیازهای انسان امری است که در علوم اسلامی باید به دنبال آن باشیم.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با انتقاد از فقدان بانک علمی علوم انسانی گفت: درحال حاضر حدود 68 گروه ادیان و عرفان در دانشگاه‌هاي دولتی و پیام نور داریم که این گروه‌ها به شدت محتاج بومی‌سازی و بهینه‌سازی هستند.

خسروپناه بومی‌سازی را بررسی موضوعات دینی در کشور برشمرد و افزود: برای مثال در پدیده بزهکاری، نظریه دورکین در باب خودکشی مطرح می‌شود که انطباق آن با جامعه ایران ممکن نیست.

وی علوم انسانی را شامل سه ضلع دانست و خاطرنشان کرد: تغییر وضعیت انسان از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب و جایگاه والا را می‌توان زاویه علوم انسانی دانست که علوم انسانی باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب تلاش کند.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: علوم انسانی باید از حالت انتزاعی خارج شده و جنبه کاربردی پیدا کند.

خسروپناه علم دینی را دارای سابقه دیرینه خواند و گفت: اسلامی‌سازی علوم، استفاده از منابع اسلامی و ادغام آنان با علوم فنی است.

خسروپناه در پایان با اشاره به مسئولیت سیاست‌گذاری شورای تحول و ارتباط علوم انسانی تصريح کرد: این شورا زیر نظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عمل می‌کند و مسئولیت سیاست‌گذاری علوم انسانی را بر عهده دارد، اما من می‌گویم که این شورا را باید شورای فلسفه علوم انسانی نامید چرا که فلسفه و علوم انسانی از یکدیگر جدا نیستند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار