سه گونه پرنده ( بحری، بالابان، اردک ارده ای ) و تعدادی از خزندگان در خطر انقراض و آسیب در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر، گفت: خشکسالی، شکار بی رویه این گونه ها و تغییرات اکوتوریسمی، مهمترین علل خطر انقراض و آسیب برای این پرندگان است.

سعید يوسف پور افزود: بحری، بالابان، اردک ارده ای، و تعدادی از خزندگان، از شاخص ترین این گونه های در خطر آسیب و تحت حمایت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری هستند.
وی با اشاره به اینکه؛ « بحری »، نوعی شاهین بزرگ و از پرندگان شکاری مقیم هر ۵ قارهٔ جهان است که با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین حیوان کره زمین است، گفت: جمعیت بحری‌ها در دهه‌های ۱۹۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی، بر اثر استفاده از « د د ت »، به‌شدت کاهش یافته و این پرنده در معرض خطر انقراض قرار گرفت.

وی اضافه کرد: « بالابان »، پرنده ای با بال های پهن و قهوه ای رنگ است که بیشتر در بیابان هاست و آشیانه اش را در تخته سنگ ها و درختان بلند می سازد و از پرندگانی است که در سال های اخیر، با توجه به زاد و ولد کم، با خطر انقراض مواجه است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری افزود: « اردک ارده ای » هم پرنده ای از راسته غازسانان است که در فصل زمستان، در مناطق جنوب شرقی کشور دیده می شود.
یوسف پور گفت: بر اساس طرحی که از ابتدای امسال برای آمارگیری از تعداد گونه های جانوری در زیستگاه های استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است، سه و هفت دهم درصد گونه‌های زیستی این استان، به عنوان در خطر انقراض و تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده اند و در لیست قرمز سازمان
IUCN ( سازمان جهانی منابع طبیعی ) قرار گرفته اند.
وی، افزایش مناطق تحت مدیریت سازمان، جلب مشارکت‌های مردمی، عدم شکار و صید بی‌رویه، و ارتقاء سطح آگاهی مردم را از جمله راهکارهای مؤثر در راستای حفظ محیط زیست برشمرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.