آيا فروشندگان بيمه همان‌قدر که تلاش مي‌کنند مردم را به خريد بيمه نامه‌هاي ديگر تشويق کند خودشان را براي فروش شخص ثالث هم به زحمت مي‌اندازند؟

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، اينکه بيمه شخص ثالث چقدر اهميت دارد و هيچ راننده عاقلي نبايد اتومبيلش را از جايش تکان دهد اينکه داشتن اين بيمه نامه يکي از ضرورت‌هاي اساسي براي همه رانندگان است و توصيه‌هايي از اين دست بارها و بارها از سوي رسانه‌هاي رسمي اطرافيان مشاوران بيمه و... گوشزد شده و مي‌شود اهميت بيمه نامه تا جايي است که تنها بيمه اجباري در کشور به حساب مي‌آيد اما تا به حال از خودتان پرسيده‌ايد در بازار اين بيمه نامه چه خبر است؟ آيا به اين فکر کرده‌ايد خريد اين بيمه نامه در نمايندگي‌هاي مختلف بيمه چقدر مي‌تواند تفاوت قيمت داشته باشد؟ آيا فروشندگان بيمه همان‌قدر که تلاش مي‌کنند مردم را به خريد بيمه نامه‌هاي ديگر تشويق کند خودشان را براي فروش شخص ثالث هم به زحمت مي‌اندازند؟ هفت صبح گشت و گذاري داشته در بازار و بررسي کرده خريد بيمه نامه شخص ثالث براي يک خودروي خارجي و يک اتومبيل ايراني در شرکت‌هاي مختلف بيمه چه تفاوت‌هايي باهم دارند. نکته‌هاي کليدي مفيدي در اين بررسي دستگيرمان شد که بهتر است شما هم از آن‌ها آگاه باشيد و حتما در تمديد بيمه نام شخص ثالث‌تان از آنها کمک بگيريد. ما براي محک زدن شرکت‌هاي بيمه يک پرادو مدل 2010 و يک پرايد مدل سال 1386 را انتخاب کرديم.

* خارجي‌ها را بيشتر تحويل مي‌گيرند

همان طور که شايد شما حدس زده باشيد؛ وقتي مي‌خواهيد براي يک پرادو بيمه نامه بخريد بيشتر تحويل‌تان مي‌گيرند، البته نه به خاطر اينکه فکر کنند شما پول‌دارتر هستيد و از اين حرف‌ها. دو دليل مهم و منطقي وجود دارد اول اينکه حق بيمه‌اي که براي اين خودروي خارجي در نظر گرفته شده بالاتر است و دوم و مهمتر اينکه ريسک آن پايين‌تر است خصوصا در تصادف‌هاي شديد احتمال فوت سرنشينان اين خودرو در مقايسه با پرايد تقريبا نصف است و شرکت‌هاي بيمه‌اي هم اين موضوع را مد نظر قرار داده‌اند.

* تفاوت قيمت‌ها

اولين نمايندگي که وارد آن شديم در حوالي هفت تير قرار دارد ما را به قسمت بيمه اتومبيل راهنمايي کردند، در اين جا يک رو دست حسابي خورديم آنها از ما برگه‌هاي بيمه نامه قبلي را مي‌خواستند که با استفاده از آن قيمت بيمه شخص ثالث مجدد را براي ما حساب کنند وقتي گفتيم همراهمان نيست يک شماره فکس دادند که برايشان بفرستيم در همان حوالي يک نمايندگي ديگر همان شرکت بيمه قبلي وجود دارد آنها بيشتر تحويلمان گرفتند با کمي پرس و جو در مورد مدل خودرو و اينکه بيمه نامه قبلي را از کدام شرکت دريافت کرده‌ايم همه چيز داشت به خوبي و خوشي پيش مي‌رفت تا اينکه گفتيم از بيمه نامه قبلي3 کوپن را استفاده کرده‌ايم باورتان نمي‌شود که يک لحظه ورق برگشت در چشمان متصدي مي‌ديديم که مي‌خواهد بگويم اصلا بيمه شخص ثالث نمي‌فروشند ديگر خبري از گرمي و صميميت قبلي نبود خيلي سر سنگين پرسيد خسارت‌ها جاني بوده يا مالي؟گفتم مالي با يک سري حساب و کتاب گفت: براي ديه کامل 3 ميليون و 150 هزار تومان خسارت مالي 988 هزار تومان بايد بپردازيد پرسيدم اگر کوپن‌ها را استفاده نکرده بودم چقدر فرق مي‌کرد بلافاصله شروع به وارد کردن يک سري عدد و رقم در کامپيوتر کرد و گفت: 635 هزار تومان.

همان حوالي نمايندگي يک شرکت ديگر را ديديم آنها هم در مقابل استفاده از کوپن‌ها عکس العمل مشابهي داشتند،950 هزار تومان با استفاده از کوپن و 580 هزار تومان در صورتي که از کوپن‌ها استفاده نکرده باشي قيمت هاي اعلامي آنها بود.

 نزديکي انقلاب نمايندگي ديگري از شرکتي که براي بار اول مراجعه کردم را انتخاب کردم اول قصد داشتم قيمت را براي پرايد بپرسم اما پشيمان شدم در کمال ناباوري براي پرادو با همان شرايط قبلي به من قيمت 870 هزار تومان را اعلام کردند و اگر از کوپن‌ها استفاده نکرده بودم 548 هزار تومان. بله واقعا اين همه تفاوت قيمت آن هم در نمايندگي يک شرکت مشخص وجود دارد.

*شغل‌تان هم تاثير گذار است

نمايندگي يک شرکت بيمه در خيابان آزادي شغل کساني که مي‌خواهند بيمه شخص ثالث بخرند برايشان اهميت دارد اول گفتند به اين دليل پرسيدند که براي يک سري مشاغل تخفيف در نظر گرفته‌اند اما کمي که صميمي شديم فهميديم آنها بر اساس شغل شما مي‌خواهند ميزان مسافرت‌هاي‌تان را تخمين بزنند و در قيمت‌دهي تأثير بدهند.اگر پرادو مدل 2010 را در اين نمايندگي بيمه کنيد و از کوپن‌هاي‌تان استفاده نکرده باشيد 600 هزار تومان بايد بپردازيد.البته در صورتي که شغل‌تان آزاد باشد.کارمندان دولتي 550 هزار تومان و مديران شرکت‌ها 650 هزار تومان بايد بپردازند.

*پرايد را تحويل نمي‌گيرند

نمايندگي يکي از شرکت‌هاي با سابقه در حوالي خيابان استاد معين مقصد بعدي ما است،  448 هزار تومان براي خريد بيمه شخص ثالث پرايد اگر سال قبل از کوپن‌‌هاي‌تان استفاده نکرده باشيد.

آنها مي‌گويند ريسک پرايد خيلي بالا است و تخفيفي براي آن در نظر نگرفته‌اند اما براي خودروهاي خارجي 10 درصد تخفيف مي‌دهند، البته اگر شغل شما دولتي باشد و از محل خدمت‌تان معرفي‌نامه داشته باشيد در همه نمايندگي‌هاي اين شرکت براي هر نوع خودرويي تخفيف مي‌گيريد.

اين را متصدي انگار دلش برايم سوخته باشد مي‌گويد.تأکيد مي‌کند حتما حواسم باشد خيلي از نمايندگي‌ها اين را به مشتريان‌شان نمي‌گويند ولي شرکت به همه اعلام کرده و يک بخشنامه کلي است.

*همان شرکت قبلي را امتحان کن

نماينده يکي از شرکت‌هاي بيمه در سعادت‌آباد اول پرسيد  قبلا از کدام شرکت بيمه‌نامه خريده‌ام، نام شرکت را که گفتم توصيه کرد از هر شرکتي خريده‌ام براي تمديد به همان جا بروم به همين سردي و بعد هم مشغول تلفن زدن شد، البته وقتي داشتم با يک حالت اخم آلود از دفترش خارج مي‌شدم گفت به خاطر خودتان گفتم اين جوري ارزان‌تر تمام مي‌شود برايتان.

* سقف يا کف؟

در اين بررسي متوجه يک نکته کليدي شديم اينکه مي‌توان بيمه شخص ثالث را با سقف بالاتر خريد شايد باورتان نشود اما فقط با پرداخت 50 تا 60 هزار تومان اضافه مي‌توانيد سقف تعهدات مالي را از 3 ميليون و 150 هزار تومان به 10 ميليون تومان افزايش بدهيد مثلا بيمه شخص ثالث براي پرادو در يک نمايندگي به شرطي که سال قبل از بيمه استفاده نکرده باشيد 825 هزار تومان است شما با پرداخت 887 هزار تومان در همان نمايندگي مي‌توانيد سقف خسارت مالي را از سه ميليون و 150 هزار تومان به 10 ميليون تومان برسانيد. البته آخرين ميزان افزايش سقف خسارت مالي همين 10 ميليون تومان است و بيشتر از آن امکان ندارداما کمتر از آن مثلا هفت و هشت يا شش ميليون تومان را مي‌توانيد انتخاب کنيد.

* برخي‌ها بيشتر از سقف نمي‌فروشند

به نمايندگي يک شرکت ديگر در خيابان مطهري سر مي‌زنم و مي‌خواهم برايم حساب کند براي يک پرايد اگر سقف خسارت مالي 10 ميليون باشد چقدر بايد بپردازم متصدي مي‌گويد: شرکت ما بيشتر از 3 ميليون و 150 هزار تومان بيمه نامه صادر نمي‌کند اين حقي است که بيمه مرکزي به شرکت‌هاي بيمه داده و آنها مي‌توانند بالاتر از سقف موجود بيمه نامه صادر نکنند توصيه ما اين است که بيمه نامه را تا سقف تعهدات مالي بيشتر از حد مالي بخريد و يکي از فاکتورهاي مهمتان در خريد بيمه نامه اين باشد از آنجايي که رقم پرداختي در مقابل ريسک افزايش رقم بيمه نامه به صرفه نيست اکثر نمايندگي‌هاي بيمه از پيشنهاد اين بند خود داري مي‌کنند شما بايد آن را درخواست کنيد.

* اگر ديه افزايش يابد

کساني که بيمه نامه‌شان قبل از پايان سال 91 به پايان مي‌رسد تا زمان اعلام افزايش ديه ناچارند با همين سقف‌هاي فعلي بيمه نامه بخرند ما چند نمايندگي را امتحان کرديم هيچ کدام بيمه شخص ثالث با زمان کمتر از يک سال نمي‌فروشند شما حتما بايد اين بيمه نام را يکساله بخريد و در صورت افزايش نرخ بيمه بايد براي بيمه نامه‌تان الحاقيه دريافت کنيد. شما مي‌توانيد سقف بيمه نامه را افزايش دهيد اما در اين صورت هم با افزايش نرخ ديه بايد الحاقيه بخريد هيچ راهي براي خلاص شدن از خريد الحاقيه وجود ندارد.

منبع : هفت صبح

انتهاي پيام/

برچسب ها: بیمه ، شخص ، ثالث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Australia
gera
۲۲:۳۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
mersi ali bod estefadeh kardim