نخستین سامانه پایش لحظه ای آبهای ساحلی کشور دهه فجر در بندرعباس راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس این سامانه به طور دائم ورود آلاینده ها و پدیده کشند قرمز را در آبهای ساحلی بندرعباس ارزیابی می کند .

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت : این سامانه اطلاعات و تغییرات دریا را با ارتباط مخابراتی به این پژوهشکده ارسال می کند .

مرتضوی با اشاره به راه اندازی دو سامانه پایش لحظه ای دیگر ، سال آینده در یکی از نقاط ساحلی غرب و شرق هرمزگان افزود : برای راه اندازی این سامانه 250 میلیون ریال هزینه شده است .

او گفت : جلبکهای عامل پدیده کشند قرمز با افزایش ترکیبهای شیمیایی در دریا ، تنوع زیستی را در خلیج فارس و دریای عمان کاهش داده است .

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان افزود : تکثیر صدف مروارید ساز لب سیاه ، تکثیر دو گونه ماهی صافی و هامور و ایجاد زیستگاههای مصنوعی برای زاد و ولد آبزیان در غرب هرمزگان از فعالیتهای صورت گرفته برای بازسازی ذخائر از بین رفته خلیج فارس و دریای عمان است .

مرتضوی گفت : 4 دانشجوی دکتری پژوهش محور در رشته های زیست شناسی دریا و شیلات با گرایشهای تولید و بهره برداری در دانشگاه هرمزگان پذیرفته می شود .

وی با اشاره به استقرار 194 واحد بزرگ آب شیرین کن در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس افزود : تولید آب شیرین و افزایش دوبرابری میزان شوری آبهای ساحلی این کشورها به اکوسیستم خلیج فارس و دریای عمان شوک وارد می کند ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.