نایب رئیس مجلس شورای اسلامی فرد گفت: با توجه به اينکه در حوزه اقتصادی بر اساس اصول عقلی و کار کارشناسی عمل نکردیم لذا در حال حاضر نیز رشد نقدیندگی بی حساب و کسری بودجه از اثرات این اقدام بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام سید‌محمدحسین ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش "نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری" که صبح امرزو برگزار شد، اظهار داشت: علم و دانش و رسیدن به کمالات فردی و اجتماعی یکی از مقولاتی است که کمترین تردیدی در نقش و کارآیی محوری بر توسعه و پیشرفت انسان و جوامع بشری وجود ندارد و  این مقوله در سیره اولیای دین و آموزه‌های قرآن و عترت نیز تأکید شده است.

وی در ادامه افزود: کوتاه‌ترین، گویا ترین و زیباترین جمله‌ای که می‌توان در توصیف علم و نقش آن در ارتباط با تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی انسان بیان داشت این است که خداوند می‌فرماید در مسیری که علم به تو نمی‌نماید قدم برندار، لذا ما یک تکلیف بیشتر نداریم و آن اتخاذ تصمیم مبتنی بر علم و حرکت براساس آن است.

حجت‌الاسلام ابوترابي فرد در ادامه تصریح کرد: هر کس براین اساس حرکت کند یا به مقصد می رسد و اگر هم راه را نیابد جاهل قاصر است نه جاهل مقصر و قطعا پاداش داده می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به دست آوردن علم در نگاه دینی مبتنی بر اصول و استدلال علم را مبتني بر دو راه دانست و افزود: برهان مستحکم عقلی و نقد معتبر دو راه پيش رو بوده چرا که نقل معتبری پشتوانه برهانی دارد و پژوهش استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به علم و معرفت را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تصريح کرد: خداوند تأکید کرده است اگر در مسیر علم گام برداشته نشود همه اعضا و جوارح تو فردا مورد سوال واقع می‌شوند چراکه در راهی که برهان عقلی و نقد معتبر در تو نشان داد حرکت نکردید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما تصمیمی نمی‌گیریم مگر آنکه نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها را نیز در کنار آن داشته باشیم، اظهار داشت: هر قدر با این اصل فاصله پیدا کنیم بدانید که از یک آمیزه قطعی دینی که ارشاد به حکم عقل است قافل مانده‌ایم این راهی است که باید به دلایل عقلی و نقلی در آن گام برداشت چرا که در غیر این صورت به مقصد نخواهیم رسید.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه کسی که بدون بصیرت تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند مانند کسی است که در مسیر حرکت نمی‌کند، اظهار داشت: متأسفانه در بسياري از حوزه‌ها اینگونه تصمیم نمی‌گیریم اینگونه عمل نکرده‌ایم و بسیاری از تنگناهای اقتصادی به دليل عدم حرکت صحيح بر اساس اصول و موازين است.

وی با بیان اینکه بودجه ریزی عملیاتی یک سخن علمی است، اظهار داشت: بودجه عملیاتی یعنی هدف‌هایی که درصدد کسب بودجه است؛ ابتدا باید از بودجه خود دفاع کند یعنی اینکه ثابت کند که این بودجه را در چه راهی دریافت می‌کند لذا دستگاه‌های اجرایی باید از موجودیت خود و ضرورت وجود خود و بودجه‌ای که درصدد کسب آن هستند دفاع کند.

نایب رئیس مجلس در ادامه افزود: مرکز پژوهش‌ها باید بررسی کند که آیا 16 هزار و یا 17 هزار میلیاردی که بودجه برای آموزش و پرورش تخصیص داده شده کافی است یا نه، آیا با هزینه کمتر می‌توان خدمت بیشتری انجام داد یا نه؟

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه اقتصادی براساس اصول حرکت نکردیم و اين امر باعث رشد نقدینگی بی‌حساب و کسری بودجه قابل توجهی شد، گفت: امروزه تحریم‌ها یک فرصت طلایی را برای ما فراهم کرده است و تنها راه نجات ما نیز مدیریت صحیح منابع مالی است لذا مرکز پژوهش‌ها اولا باید به کارآیی خود بیافزاید یعنی کیفیت کار خود را ارتقا بخشد و ثانیا ما بعنوان نیروی بهره‌بردار از این مرکز از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی فرد خاطر نشان کرد: ما هر مسئله‌ای که داریم باید بررسی آن را به دست اهلش بسپاریم تا تحقیق و مطالعه کند و مرکز پژوهش‌ها نیز باید پژوهش قابل قبولی مبتنی بر واقعیات و نیازها و راهگشا ارائه کند تا ما از آن بهره ببریم.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار