اين‌كه بيماري ام.اس از چه زماني به سيستم عصبي برخي انسان‌ها حمله‌ور شد مشخص نيست‌ .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، بيماري ‌ام.‌اس يا «مولتيپل اسكلروزيس» نوعي بيماري پيشرونده و مزمن با يك علت ناشناخته است كه با درگير كردن سيستم ايمني بدن، سبب تخريب سيستم اعصاب مركزي‌(مغز، نخاع و عصب بينايي) مي‌شود. ميلين يك لايه پروتئيني موجود در سيستم عصبي بدن است‌ كه روي بسياري از دندريت‌هاي بلند و آكسون‌ها تشكيل مي‌شود و با تخريب آنها، انتقال پيام به اعصاب مركزي با اختلال مواجه خواهد شد‌ وقتي گلبول‌هاي سفيد بدن اشتباهي به ميلين‌ها به عنوان عامل بيگانه حمله مي‌كنند، بيماري ام.اس شروع مي‌شود و هر بار كه گلبول‌هاي سفيد به رشته‌هاي اعصاب مربوط به يكي از اندام‌هاي بدن‌ حمله‌ور مي‌شوند، آن اندام دچار مشكل مي‌شود. اين حمله در بيماران مبتلا‌ به ام.اس خودش را به شكل تاري ديد و مشكل در راه رفتن و ساير علائم نشان مي‌دهد.

با اين‌كه علت اصلي بروز اين بيماري هنوز كشف نشده است، اما دلايل مختلفي براي شروع بيماري ام.اس مي‌توان برشمرد كه هيچ‌ كدام‌شان صددرصد قطعيت پيدا نكرده و در هاله‌اي از ابهام قرار دارند‌ اما فاكتورهايي مانند ژنتيك، كمبود ويتامين D در كودكي، بروز برخي عفونت‌هاي ويروسي يا ميكروبي در دوران خردسالي و برخي عوامل محيطي ديگر مي‌توانند در بروز اين بيماري موثر باشند. از نظر آماري در كمتر از 15 درصد موارد، ام.اس از راه ژنتيك و وراثت به فرد منتقل مي‌شود.

در بعضي از بيماران ام.اس مجموعه‌اي از آنتي‌بادي بر ضد بعضي عفونت‌هاي ويروسي مشاهده شده و همين مساله اين شك را به‌وجود آورد كه ممكن است يكي از علل بروز بيماري ام.اس ابتلا‌ به همين عفونت‌هاي ويروسي در دوران كودكي باشد. شيوع بيماري ام.اس در نقاط مختلف جهان يكسان نيست. به طوري كه هرچه رد پاي اين بيماري در قسمت‌هاي شمالي و معتدل و سرد جهان بيشتر ديده مي‌شود، در نقاط گرمسير كمتر به چشم مي‌خورد.

علائم باليني

ابتداي مطلب در توضيح علائم و تظاهرات باليني بيماري ام.اس در مبتلايان، در وهله اول به تاري ديد اشاره شد كه در 50 درصد از بيماران و معمولا به صورت يك طرفه به وجود مي‌آيد اما در بعضي افراد ممكن است علائم بيماري به شكل احساس ضعف در اندام‌ها، دست‌ و پاها، تاري ديد، دو‌بيني، اختلال در راه رفتن، نبود تعادلي كه بيشتر از يك هفته تا ده روز طول بكشد، انحراف صورت و بي‌اختياري ادرار خودش را نشان دهد.

در شروع بيماري و در بيشتر افراد ممكن است حمله‌اي‌(علائم بيماري) رخ دهد و خود به خود هم بهبود پيدا كند. مشكل اينجاست كه بيشتر بيماران در دفعه‌هاي اول و دوم بروز حمله به پزشك مراجعه نمي‌كنند زيرا طي مدت دو هفته علائم بيماري فروكش مي‌كند و فرد بر اين باور است كه به دليل ابتلا‌ به يك بيماري ويروسي، علائم حمله را تجربه كرده است.

در ضمن اگر تاري ديد هم پيدا كنند، پس از دو هفته تا 20 روز خوب مي‌شوند. بنابراين بيمار تنها پس از درگيري با حمله‌هاي متعدد بيماري به پزشك مراجعه مي‌كند و به تدريج و با افزايش حمله‌ها، بهبودي بيمار نسبي شده و مقداري از علائم باقي مي‌مانند كه همين مساله باعث بروز ناتواني در فرد مي‌شود. در صورتي كه بيمار علائم باليني‌اش را جدي نگيرد و به موقع براي درمان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نكند، ضايعه‌هايي كه از حمله‌هاي مكرر باقي مي‌مانند، سبب ناتواني فرد طي ده تا پانزده سال بعد مي‌شود.

خانم‌ها بيشتر در تيررس ابتلا به ام.اس هستند

شروع بيماري ام.اس در دوران جواني و ميانسالي بيشتر مشاهده مي‌شود و زنان را بيش از مردان درگير مي‌كند زيرا ابتلا به بيماري‌هاي سيستم ايمني، لوپوس و رماتيسمي در خانم‌ها بيشتر ديده مي‌شود و البته پاي ژنتيك نيز در ميان است، به همين دليل زنان سه برابر بيشتر از مردان درگير اين بيماري مي‌شوند. بيماري ام.اس معمولا در افراد بين 20 تا 50 ساله خود را نشان مي‌دهد. گرچه حتي در افراد بالاي50 سال و حتي كودكان نيز ديده شده كه به آن ام.اس زودرس گفته مي‌شود./س

برچسب ها: مرموزترین ، بیماری ، ام اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.