برخی گمان می کنند مدرنیته مترادف صنعت، تکنولوژی و گسترش اطلاعات است. مدرنیته یعنی از امکان رفاه بخش تکنولوژی امروز بهرمند شدن و برای همین فکر می کنند آدم ها هر روز مدرن تر می شوند. مدرنیته چیز خوبی است، امکانات است، سرعت، ماهواره، دسترسی به موقع، بازار بورس، سفر به ماه، قدرت علمی و فناوری بشر.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،

 ، برخی دیگر مدرنیته را تاریخی می بینند، یعنی دیروز کهن و کهنه است و امروز، هر چه هست، مدرن. کهنگی و نو شدن ما وابسته به تاریخ است. پس ما، امروز، اکنون، اینجا مدرن ایم و قبل از ما همه در سایه سنت و قدمت است. بر این اساس مدرنیته یک اتفاق طبیعی است، فخری ندارد، مردمان عصر فئودالی نسبت به عصر کشاورزی مدرن تر بودند و ما نیز از آنها مدرن تر ایم و آیندگان نیز از ما به همین ترتیب، مدرن و مدرن تر!

دیگری مدرنیته را انحراف بزرگ تاریخی اندیشمندانی می داند که چون «باده گساری» کردند و در زمین تباهی، حق را نیافته اند و امروز در ورطه هلاکت در چیزی بنام «مدرنیته» دست و پا می زنند. مدرنیته جهانی است بدون خدا و اخلاق، و زاییده شکستن و بهتر بگویم: زاییده بشکن بشکنی مستانه از ارزش ها، که به هر روی در جوامع غربی و در پی آن در دیگر فرومایگان فرهنگی، روی داده است. مدرنیته اصالت لذت است. اصالت سود و سرمایه، زنانه نگری (فمینیسم)، همجنس گرایی، آزادی هوس، مدرنیته شکست همه داشته های اخلاقی و ایمانی بشر است. از این دید ما در جهان مدرن زندگی می کنیم که از قوم لوط هم مدرن تراست! از قوم لوط! و به سرنوشت همان قوم مبتلا خواهیم گشت.

این گزارش حاکی از آن است ، دیگری بر خلاف قبلی، مدرنیته را نجات بشریت از عرصه برساخته های افسانه ای اش می داند، نجات از همه آنچه ذهن کودک انسان سنتی در هزاران سال بافته و تافته و او را به خود مشغول ساخته است. مدرنیته عبور از جهانی راز آمیز به جهان مکانیکی، دقیق و استوار است، عبور از جهان اسطوره به عقلانیت موفق بشری است، عبور از دین آسمانی وصف ناپذیر به احساس تنهایی شوق انگیز، عبور از قدیسه ها و راهبان فتنه انگیز به فیلسوفان و متفکران آرام و منطقی است. مدرنیته طرحی است که از اندیشه های فیلسوفان بلند آوازه ای همچون دکارت اسکاتلندی و کانت آلمانی قدرت و صراحت یافته است./س
برچسب ها: مدرنیته ، ساختار ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.