دكلره و بيرنگ كردن مو از مواردي است كه امروزه در سالن‌هاي آرايش، مشتريان بسياري پيدا كرده است. پودر دكلره مخلوطي از چند ماده شيميايي است كه براي روشن و بلوند كردن مو استفاده مي‌شود. تركيب عمده تشكيل‌دهنده اين پودر، هيپوكلريت كلسيم است كه به عنوان عامل سفيد كننده عمل مي‌كند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک،  

جالب است بدانيد كه از اين ماده براي تصفيه آب نيز استفاده مي‌شود. هيپوكلريت با نفوذ در ساقه مو و شكستن پيوندهاي شيميايي تشكيل دهنده كروموفور (كروموفورها مولكول‌هايي است كه مسووليت ايجاد رنگ را به عهده دارد) و تبديل آن به يك تركيب شيميايي ديگر، رنگ طبيعي را از بين مي‌برد و رنگ پلاتيني روي مو ايجاد مي‌كند كه مي‌‌توان انواع رنگ‌هاي دلخواه را روي آن ايجاد كرد.استفاده مداوم از دكلره مي‌تواند عوارض غير قابل جبراني براي مو به ارمغان بياورد، بويژه كساني كه پوست حساسي دارند. اين مواد به پوست سر آسيب جدي مي‌رساند و در مواردي حتي مي‌تواند ريزش مو و سفيد شدن موها را به دنبال داشته باشد. اين مواد روي ساقه مو اثرات مخربي مي‌گذارد و باعث خشك شدن، تغيير شكل پروتئين‌هاي ساقه مو، شكنندگي، خشكي مو و موخوره مي‌شود.

براي كاستن از عوارض دكلره كردن موها رعايت نكات زير مي‌تواند موثر واقع شود:

1- براي تغيير رنگ مو به رنگ‌هاي تيره‌تر معمولا محدوديتي وجود ندارد، ولي اگر مي‌خواهيد رنگ‌ موي خود را روشن‌تر كنيد و براي اين كار مي‌خواهيد از دكلره استفاده كنيد، بهتر است سالانهيك تادو بار بيشتر نباشد تا موي شما در اين فاصله فرصت كافي براي رشد داشته باشد و رنگ‌هاي جديد آسيب‌ بيشتري به مو وارد نكند، چرا كه دفعات زياد اين كار مو را خشك و شكننده و مستعد آسيب جدي مي‌كند.

2- هميشه قبل از دكلره كردن مو براي جلوگيري از حساسيت و التهاب، ابتدا روي قسمتي از موها آزمايش كنيد. حساسيت ممكن است در حد قرمزي و خارش پوست و يا حتي شديدتر به صورت تورم پوست سر باشد.

3- بعد از دكلره كردن از شامپوهاي ملايم مانند شامپو بچه و نرم‌كننده استفاده كنيد، زيرا باعث لطافت بيشتر موها و شانه كردن آسان آنها ‌مي‌شود و حتما بعد از استحمام سطح مو را با يك لايه از لوسيون‌ها و روغن‌‌هاي محافظ بپوشانيد تا بتدريج مو بتواند به حالت اوليه برگردد. همچنين براي شكل دادن به اين موها هرگز از باد گرم سشوار، اتوي مو و اسپري‌هاي حالت دهنده استفاده نكنيد، چرا كه در صورت استفاده، شكنندگي و خرد شدن مو را به همراه دارد./س

برچسب ها: عوارض ، دکلره ، مو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.