ميكاييل شهرستاني معتقد است چون نمایش‌های زیاد و البته ضعیفی با مضمون جنگ به صحنه رفته، تماشاگر اعتماد خود را نسبت به نمایش‌های حاوی چنین مضامینی از دست داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي صحنه؛‌ میکاییل شهرستانی؛ بازیگر و کارگردان شاخص تئاتر کشور؛ که به تماشای نمایش "خون و ماتیک" به کارگردانی سروش طاهری در تماشاخانه مهر حوزه هنری نشسته بود، گفت: نمايش "خون و ماتيك" را نمايش خوبي مي‌دانم و ارتباط خوبي هم با آن برقرار كردم. به نظر من "خون و ماتیک" اثری بي‌غش و بي‌ادعا است كه موفق شده بود مفاهيم ارزشي جنگ را بيرون بكشد. هر چند امروزه حرف زدن درباره‌ي جنگ در مخاطب تئاتر دافعه ايجاد مي‌كند، چراكه اين‌قدر نمايش ضعيف با اين مضمون به صحنه رفته كه تماشاگر اعتماد خود را نسبت به آن از دست داده است اما "خون و ماتيك" نمايشي است كه مي‌تواند مخاطب خود را نگه دارد. البته هر كاري ضعف‌هايي هم دارد اما در مجموع، نمايش "خون و ماتيك" را نمايشي بي‌ادعا و ارزشمند مي‌دانم.
این مدرس دانشگاه در مورد تقسیم‌بندی تئاتر به ارزشی و غیر ارزشی، خاطرنشان کرد: با تقسيم‌بندي تئاتر به ارزشي و غير ارزشي موافق نيستم. مگر مي‌شود هنري كه مستقيماً با انديشه سر و كار دارد، ارزشمند نباشد؟ چرا آثار شكسپير بعد از گذشت اين همه سال همچنان جذاب است؟ چون شكسپير به تمام مفاهيم ارزشمند بشر پرداخته است. ضمن این‌که هر كسي هم مي‌تواند در مواجه با اين آثار، برداشت شخصی خود را داشته باشد.
وی ادامه داد: تقسيم‌بندي تئاتر، باعث دوري تماشاگر از تئاتر مي‌شود. به نظر من نباید سالن‌های تئاتر را موضوع‌بندي کرد. بگذاريم در همه‌ي سالن‌ها، فارغ از اين كه متولي تماشاخانه كيست، همه‌ي هنرمندان با طرح و ايده‌ي خود كار كنند. بگذاريد تقدير و تقبيح نمايش‌ها توسط تماشاگر و افكار عمومي صورت پذيرد.
میکاییل شهرستانی پیرامون به صحنه رفتن نمایش‌های ضعیف در حوزه‌ی دفاع مقدس تصریح کرد: برخي اوقات كارهاي بي‌محتوا از آن‌جايي به صحنه مي‌روند كه فلان کارگردان، رفيق فلان مدير است و فلان سالن تئاتر بدون هيچ ساز و كار مشخصي در اختيارش قرار مي‌گيرد و آن‌وقت آن کارگردان، بدون هيچ دانش و درايتي، اثري به صحنه مي‌برد كه باعث دوري تماشاگر از آن نمایش و آن تماشاخانه و از آن نهاد سفارش‌دهنده مي‌شود.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: اگر نهادي قصد دارد تئاترهايي با مضامين خاص را هم مورد حمايت قرار دهد، بايد سفارش را به افرادي بسپارند كه توانايي انجام كار را داشته باشند. متاسفانه این گونه نهادها بارها برخي مضامين را به غلط و در سطح نازل با تصاويري ضعيف و پرت و پيش‌پا افتاده به صحنه تئاتر آورده‌اند، خب معلوم است كه تماشاگر نیز این نمایش‌ها را پس مي‌زند.
وی افزود:‌ گاهي راجع به همين ارزش‌هاي مورد بحث، اين‌قدر كارهاي ضعيف توسط افراد كار نابلد به صحنه رفته است كه باعث شده مخاطب كمتر به سمت و سوي اين‌گونه مضامين تمايل نشان دهد. به نظر من این کارها جز این‌که اعتقادات مخاطبان را خدشه‌دار کند، ثمر دیگری ندارند.
میکاییل شهرستانی درباره‌ی استفاده‌ی برخی نهاد‌ها از هنر و به‌ویژه تئاتر برای تبلیغ و گسترش مفاهیمی ارزشی گفت: بعضي وقت‌ها تبليغات بر روي یک مفهوم ارزشي، اين‌قدر صورت مي‌گيرد كه به ضد تبليغ مي‌انجامد. بايد تبلیغ و پوشش ارزش‌ها را درست و با روش‌هاي صحيح، توسط افراد کارشناس، خيلي هوشمندانه انجام داد تا نتيجه‌ي مطلوب حاصل شود. یادمان باشد اگر یک نمايش، فرد معتقدي را جذب كند و تحت تاثیر قرار دهد، كار مهمي نكرده. اگر نمايشی بتواند افراد منفعل را متاثر كند، آن وقت است كه مي‌گوييم هنر كرده است.
وی در پایان به صحنه گفت: درباره‌ی جنگ، صحبت‌ها و حقايق زيادي موجود است كه جا دارد فضا براي مطرح كردن اين حقايق در عرصه‌ي تئاتر بازتر شود. مواظب باشیم که با اجراهاي ضعيف، مخاطب را فراری ندهيم كه بعدا با كيك و سانديس هم نمي‌توانيم ایشان را به تماشاخانه‌ها باز گردانيم‌. بگذاريم فضا باز باشد و همه‌ي هنرمندان در همه‌ي تماشاخانه‌ها- فارغ از اين‌كه تماشاخانه متعلق به وزارت ارشاد است يا حوزه هنري و يا شهرداري و...- امكان كار داشته باشند. اجازه بدهيم همه‌ي مضامين در هر سالني امكان اجرا داشته باشد. /ص
برچسب ها: تئاتر ، جنگ نرم ، نمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.