سرپرست دفتر اموراکتشافات معدنی وزارت صنعت گفت: ذخیره قطعی معدنی کشور 37 میلیارد تن است که با کشف 11 میلیارد تن ذخیره جدید، ظرف یک تا دو سال آینده رقم 50 میلیارد تن را پشت سرخواهيم گذاشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اسدالله کشاورز با حقیقت در نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی اکتشاف معادن و فرصت های سرمایه گذاری در هتل المپیک تهران اظهار داشت: دستیابی به 11 میلیارد تن ذخیره قطعی در دوره سال هاي 90- 88 و نیز شش ماهه نخست امسال نشانه رشد فعالیت در این بخش است.

وی افزود: بیش از 62 ماده معدنی در ایران کشف شده و کشورمان در بخش معدن خاورمیانه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و درعین حال از رتبه های جهانی در بسیاری از مواد معدنی برخورداریم.

کشاورز با حقیقت  افزود: حدود یک دهه قبل ،اکتشاف به عنوان پایه فعالیت معدنی با کمبود مواجه بودیم ، اما از پنج سال گذشته روند فعالیت از شتاب لازم برخوردار شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: دستیابی به اهداف پنجمین برنامه توسعه کشور (94-1390 ) و نیز تحقق برنامه سند چشم انداز در افق 1404 در بخش معدن به ویژه اکتشاف، نیازمند بودجه مناسب است و در این ارتباط انتظار می رود دولت و مجلس شورای اسلامی هرچه بیشتر همکاری نمایند.

وی پیشنهاد داد: افزایش بودجه اکتشاف به عنوان یکی از اولویت های کمیسیون صنایع و معادن مورد نظر قرار گیرد، به گونه ای که بخشی از درآمدهای نفتی کشور به بخش معدن اختصاص پیدا کند.

کشاورز با حقیقت، حمایت از سرمایه گذاران، حذف مقررات زائد اداری، آسان سازی مسیر دریافت پروانه های اکتشافی و برگشت حجم زیادی از حقوق دولتی به فعالیت های معدنی را به عنوان بخشی از فعالیت های صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ذکر کرد و اظهار داشت: لازم است بیش از گذشته حرکت های جدید و جدی در بخش اکتشافات معدنی صورت گیرد.

لازم به ذکر است نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی اکتشاف معادن و فرصت های سرمایه گذاری با همکاری دفتر امور اکتشافات معدنی وزارتخانه یادشده از امروز در هتل المپیک آغاز شده و تا 28 آذر ماه به کار خود ادامه می دهد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار