عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: هوای پاک سوغات قطارهای پرسرعت است و وجود قطار شهری در شهرهای صنعتی باعث کاهش آلودگی هوا می شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان مسعود گلشیرازی  در حاشیه برگزاری اولین همایش سفر ایمن با رویکرد هویت بخشی به قطارهای پرسرعت در اصفهان به خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس سند توسعه چشم انداز 1404 سالانه باید یکهزار کیلومتر خط آهن در کشور احداث شود.

وی افزود: البته شبکه ریلی باید در قالب قطارهای پرسرعت خود را نشان دهد تا کارایی بیشتر و بهتر داشته باشد.

وی گفت: بر اساس برنامه های تدوین شده در هر دهه باید سرعت قطارها افزایش یابد و به همراه آن منابع مالی نیز تامین شود.

وی تاکید کرد: هزینه ساخت دو قطار سریع السیر در محورهای اصفهان، تهران و تهران، مشهد 16 میلیارد یورور برآورد شده که هر سال که از اجرای آن بگذرد هزینه ساخت افزایش می یابد.

عضو اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تمرکز 85 درصد صنایع کشور در سه استان تهران، اصفهان و مرکزی از نکات قابل توجه برای راه اندازی قطار پرسرعت در این سه استان است.

گلشیرازی تصریح کرد: احداث قطار پرسرعت برای این استان ها بسیار مهم است زیرا نیروی انسانی این واحدها را نمی توان در نزدیکی واحدهای صنعتی به دلیل آلودگی اسکان داد.

دبیر علمی این همایش نیز گفت: مصرف انرژی و سوخت در قطار پرسرعت یک هفتم هواپیما و یک چهارم در خودروهای شخصی است.

داوود یونسیان افزود: این همایش اهدافی مانند آسیب شناسی تلفات جاده ای و تبعات آن، هویت بخشی به تقاضای ملی برای قطارهای پرسرعت و چالش ها و راهکارهای راه اندازی آن را دنبال می کند.

وی تاکید کرد: طبق جدیدترین تحقیقات پژوهشی سرعت بین 400 تا یکهزار کیلومتر بر ساعت بهترین گزینه برای سفر است.

به گفته وی استفاده از قطارهای پرسرعت دارای مزایای استفاده بهینه از فضا، ایمنی سفر، توسعه محدوده حومه ای، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ظرفیت بالا و مصرف بهینه انرژی است.

یونسیان گفت: سخت گیرانه ترین استانداردها پس از سایت های انرژی هسته ای در مورد قطارهای سریع السیر اعمال می شود.

استاد دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم وصنعت ایران افزود: قطار سریع السیر یک سی ام حمل و نقل اتوبوسی آلودگی زیست محیطی و یک سوم آزاد راه شش بانده فضا دارد.

وی با اشاره به مزایای راهبردی قطارهای پرسرعت و تاثیر آن در اقتدار سیاسی کشور اضافه کرد: جابه جایی سریع افراد در مواقع بحرانی، جابه جایی سریع ادوات خاص نظامی و آسان سازی در توسعه متوازن کشور از مزیت های آنهاست.

به گفته وی از دیگر مزایای قطار سریع السیر می توان به آسان سازی توسعه کسب و کار در مناطق کمتر توسعه یافته و توسعه صنعت گردشگری در حوزه مذهبی و پزشکی است. یونسیان درباره چالش های کشور در این زمینه گفت: فضای موجود در کشور در حوزه تصمیم سازی در مورد قطارهای پرسرعت آمادگی لازم را ندارد و سرمایه مورد نیاز برای آن در حوزه دولتی موجود نیست.

این همایش یک روزه با هدف بررسی توسعه خطوط پرسرعت ریلی کشور در قالب هفت محور، تعامل اقتصاد پویا و حمل و نقل توسعه یافته، آسیب شناسی تلفات جاده ای و تبعات آن، راهکارهای برون رفت از بحران ناامنی ناوگان حمل و نقل برون شهری، جایگاه ایران در چشم انداز 1404 و موقعیت فعلی در صنعت حمل و نقل ریلی برگزار شد.

از دیگر محورهای این همایش، فرصت ها و مزیت های راه اندازی قطارهای پرسرعت، مهندسی فرهنگی و آموزشی در سفر ایمن و هم افزایی اندیشه ها و اثربخشی کارگروهی بود/س

برچسب ها: اصفهان ، همایش ، سفر ، ایمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.