مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: مدیریت صحیح پسماند در منطقه آبادان برای کشور مهم است و مسئولان شهر در این خصوص باید با جدیت وارد عمل شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، مسعود احمدی  در نشست «ارائه رویکردهای علمی کاربردی مدیریت پسماند» در شهرداری آبادان» عنوان کرد: با توجه به اختصاص تسهیلات توسط دولت برای موضوع مدیریت پسماندها ضرورت دارد که شهرداری ها در این عرصه به سمت استفاده از فناوری ها و روشهای جدید روی آورند که به محیط زیست آسیب کمتری وارد می سازد و در عین حال مشکلات موجود در حوزه مدیریت پسماندهای شهری را برطرف می سازد.
احمدی افزود: اکنون که دولت، کمکها و تسهیلات مناسبی را به مدیریت پسماندها اختصاص داده، شهرداری ها و سازمانهای مدیریت پسماند شهرداری ها باید با پژوهشها و مطالعات علمی، ضمن مشخص کردن اعتبارت لازم برای این موصوع طراحی ها و برنامه ریزی های لازم را برای اعمال مدیریتهای تخصصی در این عرصه به عمل آورند.

وی با اشاره به منطقه بندی شهرها و روستاها به منظور انجام طرحهای جامع مدیریت پسماند افزود: با توجه به اینکه منطقه آبادان شامل شهرها و روستاهای تحت پوشش به عنوان یکی از اولویتهای انجام پروژه های مدیریت پسماند انتخاب شده مقرر شده که از کمکهای مالی ویژه ای برخوردار شود تا ظرف سالهای آینده مبحث پسماندها در این منطقه که از جهات مختلف برای کشور حائز اهمیت است مورد توجه خاص قرار گیرد.

احمدی تصریح کرد: مطمئناً یکی از اولویتهایی که برای ما در خصوص شهر آبادان وجود داشت انجام فعالیتهای چشمگیر و رو به رشد شهردار آبادان در دو سال اخیر بوده که یکی از موضوعات مهم بحث ساماندهی محل دفن زباله هاست که معضلی برای شهرداری هم هست به همین دلیل پیشنهاداتی مطرح شده که فرآیند مدیریت پسماندها را به بهترین نحو ممکن به سرانجام رساند.

مدیرکل دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: به عنوان مثال امور اجرایی سیستم پردازش پسماندها که در طرح جامع دیده شده به صورت زمان بندی و مرحله به مرحله در این منطقه به اجرا در آید و ما نیز برای ارتقای کیفیت مناسب آن در کنار مجموعه شهرداری آبادان حضور خواهیم داشت تا با یک برنامه ریزی اصولی و نظارت فنی در سالهای آینده نتیجه عملی آن را شهروندان احساس کنند.

احمدی همچنین با بیان اینکه دولت اعتبارت خوبی را به مدیریت پسماندهای استان های ساحلی کشور اختصاص داده است، افزود: قطعا با اعمال مدیریتهای تخصصی شهرداری ها در این عرصه، می توان دولت را مجاب کرد که این اعتبارت را در سالهای آینده به سایر نقاط کشور نیز اختصاص دهد.

وی گفت: خوشبختانه سازمان حفاظت محیط زیست هم در دو سال اخیر ورود خوبی به موضوع مدیریت پسماندها داشته و لازم است که سازمانهای مدیریت پسماند شهرداری ها با انجام مطالعات کاربردی و رعایت قوانین و آیین نامه های اجرایی و دستورالعمل های موجود در این حوزه با دست پر به برنامه ریزی و اجرای برنامه های مناسب بپردازند.

احمدی افزود: با امضای تفاهم نامه همکاری دو جانبه میان سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور و سازمان انرژی‌های نو ایران، بسترسازی لازم برای استفاده از انرژی های بادی و خورشیدی و بازیابی انرژی از منابع زیست توده به روشهای بیوگاز، دفن مهندسی و زباله سوز در شهرداری های کشور و تولید برق از این روشها فراهم خواهد شد که سازمانهای مدیریت پسماند شهرداری ها باید ارزیابی های لازم را در خصوص اجرایی شدن مناسب این تفاهم نامه به عمل آورند.

در استان خوزستان شهرهای اهواز، ماهشهر، آبادان، دزفول، دشت آزادگان و ایذه به عنوان شش منطقه اصلی در زمینه طرح جامع مدیریت پسماندها انتخاب شده‌اند و شهرهای دیگر نیز زیر پوشش این مناطق هستند.

منطقه آبادان شامل شهرهای آبادان، خرمشهر، اروندکنار، چوئبده، مینوشهر و شادگان است./س
برچسب ها: اهمیت ، پسماند ، آبادان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.