یک روزخبرنگاری برآن شدم تا از تنها طرح تکثیرماهی قزل آلای استان یزد که درروستای کرخنگان خاتم قرار دارد بازدیدی بکنم و آنچه را که می بینم و شواهد نشان می دهد به تصویر بکشم .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد/


این مرکز که درمنطقه جرمق علیای کرخنگان خاتم قرارگرفته، بخاطر شرایط خوب آب وهوایی وشرایط مناسب برای تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا درسطح استان یزد ومناطق و شهرستانهای همجوارازشهرت و جایگاه ویژه ای برخورداراست .

این مرکزکه با ظرفیت تولید یک میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی درسال 1376 با دبی آب 150 لیتردر ثانیه فعالیت خود را آغاز کرد، طی سال های گذشته بر اثر خشکسالی متوالی و کمبود آب چشمه رودخانه کر در بخش کرخنگان دچار کاهش تولید بسیاری شده بود اما با عنایت پروردگار در سال جاری و به دنبال بارندگی های نسبتاً مناسب و افزایش آب چشمه مذکور، مجدداً میزان ظرفیت تولیدی این مرکز به حدود تولید اولیه خود رسیده و این مرکز رونقی دوباره گرفته است.

وجود 14 میلی گرم در لیتر اکسیژن محلول در آب، دمای 12 درجه سانتی گرادی آب و ph حدود 5/6 الی 7 آب این منطقه زمینه ی مناسبی برای تکثیر بچه ماهی و پرورش ماهی قزل آلا است و جالب اینکه بچه ماهی تولیدی این مرکز در گذشته نه تنها به استان های همجوار بلکه به سراسر کشور جهت پرورش ماهی قزل آلا صادر می شد.

این مرکز هم اکنون با عنایت به بالا رفتن هزینه های تولید، بیش از پیش نیازمند حمایت های مالی است و حمایت های مالی دولت از بخش مروست شهرستان محروم خاتم موجب رونق یافتن بیشتروتولید بیش ازظرفیت اسمی این مرکز در سال جاری که به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفته شود.

کرخنگان از توابع بخش مروست خاتم و در240 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است ./س

برچسب ها: ماهی ، خاتم ، قزل آلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.