اتفاقات زيادي در حوزه نجوم و فضا در سال 2012 رخ داد. مهمترين آنها ماموريت موفقيت آميز کنجکاوي که با اکتشافات خود بر شناخت بيشتر ما از مريخ افزود.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛‌ اولين تصوير منتخب نشنال ‍ژئوگرافيک،‌ تصويري از سحابي هليکس است. سحابي اي که بجامانده از مرگ ستاره اي بوده که گاز و غبار خود را به فضا افکنده است. اين تصوير را رصدخانه جنوبي اروپا گرفته است.



Alex Cherney عکاس پروژه TWAN (جهان در شب)، خالق اين تصوير باشکوه از رد ستارگان دور قطبي در شبه جزيره مورينگتون است. شفق قطبي نزديک افق هم جلوه اين رد طولاني از حرکت ستارگان را افزون کرده است.



فضانوردان ايستگاه بين المللي فضايي در ماه مارس شفق قطبي را از فضا ثبت کردند. در اين تصوير ماهواره روسي سايوز را هم مي بينيد.



جاروي جادوگر، بجا مانده از يک انفجار ابرنواختر در صورت فلکي قو با فاصله 1400 سال نوري از زمين است.



شفق قطبي در نروژ



مريخ يخ زده !!! اين تصوير را مدارگرد اکتشافي مريخ ناسا، از ماسه هاي يخ زده سطح مريخ در ماه آوريل از ناحيه اي در قطب شمال گرفته است.



خورشيد خندان اما گرفته ! تصويري از خورشيد گرفتگي اي در فيليپين



پرتره اي فضايي : ادوين آلدرين فضانورد، در حين پياده روي فضايي خود سلف پرتره اي از خود و در نوامبر 1966 گرفت.



NGC 2359 که معروف به سحابي کلاه ثور است در فاصله 15000 سال نوري از زمين واقع است .



ارباب حلقه ها،‌ تصويري باشکوه از سياره زحل که فضاپيماي کاسيني ناسا از فاصله 2.4 ميليون کيلومتري در 19 آگوست 2012 گرفته است.



17 سپتامبر خورشيد گونه اي از فعاليت هاي سهمگين خود را به نمايش گذاشت. در آن تاريخ خورشيد،‌ از راه تخليه تاجي منظره اي زيبا و البته سهمگين را در تاريخ ثبت کرد.



جرياني از پلانکتون ها که ماهواره فضايي اروپا به تصوير کشيده است. اين ميکروارگانيسمها در نزديکي قطب جنوب با گستردگي اي در حدود 600 کيلومتر يکي از المان هاي اصلي چرخه حيات اند.



تزل، ‌عکاس ترکيه اي پروژه توآن منظره تابستاني راه شيري را از فراز شهر بروسا و پارک ملي Uludag گرفته است. آلودگي نوري شهر هم در اين تصوير به خوبي ديده مي شود.



حمل شاتل فضايي اينديور که ديگر بازنشسته شده و به موزه علوم کاليفرنيا منقل شده است.



سلف پرتره مريخ نورد کنجکاوي !

برچسب ها: تصویر ، نجوم ، ستاره ، برترین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار