معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح و تبیین جایگاه اصلی مطبوعات و لزوم رعایت برخی خطوط قرمزها در نشریات، خبرگزاری ها و سایت های خبری، گفت: تعادل بین حدود و خطوط مطبوعات به شكوفایی جامعه منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، 'محمدجعفر محمدزاده' در آیین راه اندازی سرای روزنامه نگاران و خانه مطبوعات كهگیلویه و بویراحمد افزود: حدود مطبوعات شامل بایدها و نبایدهایی است كه در عرصه اطلاع رسانی و بر اساس شرایط و ضوابط خاص برون و درون سازمانی بر یك رسانه تحمیل می شود.
وی بیان كرد: خطوط مطبوعات نیز به صراحت در قانون مطبوعات مشخص شده و مشتمل بر قوانین و ضوابط حقوقی می شود كه قانونگذار برای رسانه های ارتباط جمعی منظور كرده است.
محمدزاده اظهار كرد: هنگامی یك خبرنگار و رسانه در وادی كار حرفه ای خود به چنین جایگاه، وارستگی و فرهیختگی فرهنگی نایل می شود كه بتواند با بهره گیری از توان فكری و قلم شورآفرین خود این تعادل و شكوفایی را در جامعه ایجاد كند.
وی مهمترین رویكرد و سیاست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را توسعه كیفی همراه با تهذیب رسانه دانست و عنوان كرد: برنامه ها، كاركردها و تصمیم های كاری در این وزارتخانه نیز بر اساس همین اولویت مهم تدوین شده است.
محمدزاده برقراری عدالت را نیز یكی از شاخص های اصلی وزارت ارشاد برای حمایت از مطبوعات و نشریات كشوری و محلی اعلام كرد و ابراز داشت: مصداق اصلی عدالت در این زمینه مربوط به پرداخت یارانه مطبوعات است.
وی افزود: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد امسال با توجه به اهتمامی كه نسبت به توسعه و رونق نشریات محلی داشته یارانه مطبوعات محلی را به طور 100 درصد پرداخت كرده است.
محمدزاده گفت: در حالی كه تاكنون حدود 40 درصد یارانه نشریات و روزنامه های كشوری در سال جاری پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینكه وزارت ارشاد با پرداخت یارانه نقدی نشریات به صورت مستقیم مخالف است، بیان كرد: یارانه ها باید در حوزه های زیرساختی شامل پرداخت بیمه، راه اندازی چاپخانه، افزایش پهنای باند اینترنت، مالیات و اقدامات آموزشی و فرهنگی برای خبرنگاران هزینه شود.
محمدزاده با اشاره به برخی ویژگی ها و استعدادهای بالقوه در استان های جنوبی و كمتر توسعه یافته كشور، اظهار كرد: ظرفیت فرهنگی و نیروی انسانی كارآمد از مهمترین توانمندی های بالقوه در این استان ها محسوب می شود كه به نظر می رسد از سوی رسانه ها مورد غفلت قرار گرفته است.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین، گفت: مطبوعات و رسانه های ارتباط جمعی به عنوان چشم بینای جامعه مشكلات و نارسایی ها را با دقت و ظرافت خاصی رصد می كنند.
دكتر سید 'حسین صابری' افزود: در طول بیش از سه ماه فعالیتم در كهگیلویه و بویراحمد بیشترین اقدامات ضروری در حوزه های مختلف بر اساس اطلاع رسانی به موقع، تذكرها و انتقادهای سازنده از سوی مطبوعات و رسانه های ارتباط جمعی این استان بوده است.
وی تعامل و ارتباط تنگاتنگ بین مطبوعات و دستگاه های مختلف اجرایی به ویژه روابط عمومی ها را ضروری دانست و بیان كرد: انتقاد سازنده در كنار بیان فعالیت ها و اقدامات مثبت نهادهای دولتی به شكوفایی و رفع سریع مشكلات كمك خواهد كرد.
صابری اظهار كرد: یكی از مهمترین كاركردهای رسانه های ارتباط جمعی در این برهه زمانی اهتمام جدی برای تبیین ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی است.
وی عنوان كرد: با توجه به در پیش بودن دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا از رسانه های ارتباط جمعی كهگیلویه و بویراحمد انتظار می رود بدون هرگونه سطح بندی و جناح گرایی زمینه حضور حداكثری مردم استان را در این انتخابات فراهم كنند.
نماینده مردم شهرستان های كهگیلویه، بهمئی و چرام در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین، گفت: رشد خیره كننده و رونق گسترده مطبوعات كشور به ویژه در سال های گذشته بر هیچ فردی پوشیده نیست.
حجت الاسلام سید 'علی محمد بزرگواری' افزود: شرایط امروز و توطئه ها و جنگ نرم دشمن نیز ایجاب می كند كه توجه و اهتمام بیشتری نسبت به مطبوعات، خبرگزاری ها و سایت های خبری در كشور شود.
وی رعایت اخلاق و اصول حرفه ای خبرنگاری از سوی رسانه های ارتباط جمعی كشور و كهگیلویه و بویراحمد را ضروری دانست و بیان كرد: رسانه ها به عنوان ركن چهارم دموكراسی و یكی از ظرفیت های مهم اجتماعی باید بتوانند شور، نشاط وهمبستگی بین ملت ایجاد كنند.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی كهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین، گفت: مطبوعات و رسانه های ارتباط جمعی استان در سال های اخیر رشد چشمگیری به لحاظ كمی و كیفی داشته اند.
'امین كمالوندی' افزود: هم اكنون بیش از 50 نشریه از قبیل روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و فصل نامه در كهگیلویه و بویراحمد مشغول فعالیت هستند.
در این آیین نشان ویژه سرای روزنامه نگاران كشور به خانواده شهید 'خداعفو عبدیانی' از شهدای اهل رسانه كهگیلویه و بویراحمد اهدا شد.
  ، در این آیین 'زریر حجتی' به عنوان نخستین رییس 'سرای روزنامه نگاران' كهگیلویه وبویراحمد معرفی شد./س
برچسب ها: خطوط ، مطبوعات ، شکوفایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.