تجار آمریکایی به دليل تحریم کوبا توسط واشنگتن، فرصت های بسیاری را در تعامل با اين کشور از دست می دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز؛ ریچارد فاینبرگ استاد اقتصاد بین الملل در دانشگاه کالیفرنیا و کارشناس ارشد موسسه بروکینگز، در مصاحبه با اين شبکه تلويزيوني، گفت؛ 50 سال پیش آمریکا بعد از به قدرت رسیدن فیدل کاسترو در کوبا این کشور را تحریم کرد. طي این مدت، شرکت های آمریکایی از حضور در کوبا محروم شده اند، اما شرکت های کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی، کانادایی و برزیلی سرمایه گذاری های گسترده ای در اين کشور انجام داده اند.  
برای مثال، اسپانیایی ها هتل های زنجیره ای در کوبا ایجاد کرده اند. شرکت نیکول کانادایی،‌ همچنین شرکت های نستله و یونی لیورل در اين کشور فعال مي باشند. علت حضور این شرکت ها در کوبا منابع طبیعی، فضاهای توریستی و زمین های خوب کوبا است. این شرکت ها همچنین می دانند که نیروی کار تخصصی خوبی در اين کشور وجود دارد که از توان رقابتی بالایی برخوردار است.
این استاد دانشگاه، در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا می توان به حکومت کوبا بعنوان یک دیکتاتوری کمونیستی اعتماد کرد یا خیر، گفت؛ باید میان مقامات محافظه کار و اصلاح طلب دولت کوبا تمایز قائل شویم. ما براساس سیاست کلی در جهان تلاش می کنیم تا با افراد و جناح های اصلاح طلب در هر جایی از دنیا تعامل داشته باشیم و در همین چارچوب، آمریکا باید از عوامل طرفدار بازار در کوبا حمایت کند؛ زیرا بازار آزاد در نهایت به آزادی مردم منجر می شود.
مجری فاکس نیوز افزود؛ رائول کاسترو بعد از رسیدن به قدرت، طرح هایی را برای اجرای اصلاحات در کوبا پیشنهاد داده و گام هایی را برداشت، اما بنظر می رسد که دولت کوبا در این راستا اگر دو گام به جلو برداشته سه گام به عقب برداشته است، يعني به عبارت دیگر روند اصلاح طلبی در کوبا روند پایداری نیست.
این استاد دانشگاه گفت؛ درست است که کوبا در حال حاضر برای سرمایه گذاری های متنوع و گسترده خارجی آماده نبوده و در اين مورد مردد است، به همین علت حضور برخی شرکت های خارجی در کوبا ریسک های بسیار بالایی خواهد داشت، ولي شرکت هایی که توانایی ریسک پذیری دارند مانند برخی شرکت های اروپایی، کانادایی و برزیلی، می توانند حضور فعالی در کوبا داشته باشند.  
از سوی دیگر، باید گفت؛ کوبایی که امروز با آن روبرو هستیم، با کوبایی که دو سال قبل می شناختیم کاملا متفاوت است. اکنون تعداد بیشتری رستوران، شرکت و فعالیت خصوصی در این کشور وجود دارد و در عین حال در بخش مالی، اصلاحات گسترده ای در این کشور ایجاد شده است.  
همچنين؛ یکی از مزایای کوبا به علت تک حزبی بودن آن است که این کشور با مسائل مرتبط با پرتگاه مالی مواجه نیست. زمانی که دولت هاوانا احساس کند به اصلاحات در بخش مالیات نیاز است، به راحتی این طرح را اجرایی می کند، همانگونه که قبل از این هم چنین اقداماتی را انجام داده است.  
بي تردید، مشکلات اقتصادی و سیاسی گسترده ای در کوبا وجود دارد. سیستم قانونی این کشور هنوز با مشکلات بی شماری مواجه است، اما آن چه که دولت آمریکا باید در قبال کوبا انجام دهد همانگونه که در سراسر جهان انجام داده، این است که زمانی که اقدامات مثبتی در این کشور انجام می شود، ما باید مشارکت کنیم و از جناح های اصلاح طلب در آن حمایت کنیم.
این استاد دانشگاه، در ادامه با بیان این که تحریم های آمریکا علیه کوبا شامل تجهیزات پزشکی و تجهیزات و محصولات کشاورزی نمی شود، گفت؛ مشکلات زیادی میان آمریکا و کوبا وجود دارد و من از لغو سریع تحریم ها علیه کوبا حمایت نمی کنم.  
به نظر من، آن چه که آمریکا باید در کوبا انجام دهد این است که از بخش خصوصی نوظهور این کشور حمایت کند. از سوي ديگر، دولت آمریکا باید به شهروندانش اجازه دهد تا از لحاظ مالی از افراد کارآفرین و پیشرو در کوبا حمایت کنند و با آنها تعامل داشته باشند. این امر می تواند شروع خوبی باشد.  
وي در پايان خاطرنشان کرد؛ ما همچنین باید به نهادهای مالی بین المللی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی اجازه دهیم در کوبا حضور داشته باشند، همان گونه که این نهادهای مالی در سطح جهانی از اصلاحاتی که به ایجاد بازار آزاد و جهانی سازی منجر می شوند حمایت می کنند.
برچسب ها: تحریم ، کوبا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار