پیوند با خویشاوندان یا همان صله رحم، رفتاری پسندیده و از پایه های سبک زندگی اسلامیه. رفتار پسندیده و نیکویی که باید مراقب باشیم دستخوش تغییرات شیوه زندگی نشود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک ، با فرا رسیدن فصل زمستان و طولانی شدن شبها اعضای فامیل و خانواده ها از فرصت و فراغت بیشتری برای دید و بازدید و سرزدن به یکدیگر برخوردارند. در گذشته های نه چندان دور این فصل بهترین زمان برای انجام صله رحم، گفتگو، شنیدن داستان ومطالب شنیدنی از زبان بزرگان فامیل، رتق وفتق امور، رفع کدورتها، اتحاد بیشتر فامیل و برنامه ریزی برای آینده بود. اما در زندگی ماشینی امروز که روند زندگی تغییر یافته چقدر به سنت صله رحم اهمیت داده می شود؟ اسلام دینی است که در آن بر تحکیم پیوندهای خویشاوندی و استحکام روابط خانوادگی به شدت تأکید شده و صله رحم و رسیدگی به بستگان به عنوان یک ارزش الهی واجب شمرده شده و خدای متعال آن را در ردیف پرستش خویش قرار داده است. اما در جامعه امروز همانگونه که رهبر معظم انقلاب سوال فرموده اند چرا انجام صله رحم در جامعه کاهش یافته و بعضا قطع شده است.

این همه تأکید و سفارش نسبت به صله رحم در قرآن و احادیث، بیانگر ضرورت و نقش حیاتی آن است. در صله رحم می توان از روشهای مختلف مانند کمک مالی، جانی، فکری و عاطفی استفاده کرد با انجام این فریضه واجب آثار و نتایج مختلفی مانند طول عمر، فراوانی روزی، پاکی اعمال و دفع بلا، آبادی شهرها و روستاها، در زندگی بدست آمده و در هنگام مرگ و روز قیامت نیز آسانی حساب نصیب کسانی می شود که به صله رحم بپردازند.

بریدن از خویشان که از آن به قطع رحم تعبیر شده است، تنها به معنای قطع رفت وآمد نیست؛ همان گونه که صله رحم، فقط در دیدار یکدیگر خلاصه نمی شود. سنت الهی صله رحم، وظیفه ای اخلاقی است که نه تنها با بستگان پاک و پرهیزکار، بلکه حتی با آنان نیز که اهل گناهند، واجب است. چه بسا به برکت رفت و آمدهای بستگان صالح، دیگران نیز راه صلاح پیش گیرند و تأثیر بپذیرند./س

برچسب ها: صله رحم ، زندگی ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.