برنامه "نگاه يک" با حضور حميدرضا فولادگر و محسن صالحي نيا "روند توليد بعد از هدفمندي یارانه‌ها" را مورد بررسي قرار داد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، دقایقی پیش برنامه نگاه یک با حضور حميدرضا فولادگر رئيس کميسيون ويژه توليد ملي مجلس شوراي اسلامي و محسن صالحي نيا، معاون امور صنايع وزارت صنعت معدن و تجارت آغاز شد.

بر اساس این گزارش، در این برنامه روند توليد بعد از هدفمندی یارانه ها مورد بررسی قرار مي‌گیرد.

**در ابتدای برنامه صالحی نیا درباره هدفمندي یارانه‌ها گفت: ما قیمت گذاری را از طریق بررسی های کارشناسانه و استفاده از نظر کارشناسان و صاحب نظران این عرصه تعیین کردیم.ما صنایع آسیب پذیر را تعیین کرده و با قیمت گذاری مناسب تلاش کردیم تا قیمت ها را با شیب ملایم افزایش دهیم که این امر تقریبا محقق شد.

**معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما در این میان پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را تعیین کردیم که در برنامه میان مدت، روش بهسازی فرآیندها را در دستور کار قرار دادیم.

** در ادامه برنامه فولادگر فعالیت های مجلس برای حمایت از تولید را برشمرد و گفت: بیشتین رویکرد ما از دوره هفتم افزایش و حمایت از تولید بود، اصل 44، برنامه پنجم، قانون حداکثر تولید داخل و تشکیل کمیسیون حمایت از تولیدملی و اصل 44 قانون از جمله عملکرد مجلس برای حمایت از تولید بود.

** صالحی نیا برنامه را با اشاره به حمایت دولت از تولید برشمرد و گفت: هزار میلیارد برای حمایت از تولید به روش سهل و آسان، 300میلیارد برای بازسازی طرح ها و 700 میلیارد هم یارانه بلاعوض سوخت تا آبانماه امسال محقق شد.

معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: وضعیت تولید در سال 90 و هشت ماهه اول سال جاری، وضعیت تولید ما بسیار مناسب است و 50 درصد یارانه بخش تولید محقق شده است.

** فولادگر با اشاره به اینکه طرح تحول اقتصادی باید بصوت موازی و همزمان انجام میشد، گفت: دولت تنها بر هدفمندي یارانه‌ها و از قوانین آن به پرداخت یارانه نقدی تاکید کرد که مشکلاتی را بوجود آورد.

رئيس کميسيون ويژه توليد ملي مجلس با تایید 2هزار میلیارد کمک، گفت: این میزان از درآمد ناشی هدفمندي یارانه‌ها محقق نشده است و در سال اول 30 درصد و در سال 90، 20درصذپد و در سال جاری تنها 16 درصد اجرایی شده است که از افزایش قیمت ها پرداخت نشده است.

**در ادامه صالحی نیا گفت: در بیش از 90 درصذ رشته ها مانند فولادخام، شیشه، سیمان و ... افزایش تولید داشته ایم.

وی افزود: روش هایی بمنظور حمایت از بخش صنعت را پیشنهاد کردیم و طراحی این بوده که بخش صنعت با پیاده سازی برنامه های ما از هدفمندی یارانه ها به سلامت عبور کند که بر اساس شرایط فعلی کشور است.

** فولادگر در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر مجلس درباره توجه دولت به بخش تولید و اختصاص یارانه‌ها، گفت: بر اساس بررسی مجلس، قانون بدرستی اجرا نمی شود و عدالت هم بطور کامل اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه ما تصویب کردیم که درآمد ناشی از افزایش قیمت ها را قسمتی به خانوار، قسمتی به دولت و بخشی از آن به تولید اختصاص یابد، گفت: درآمد ناشی از افزایش قیمت ها به بخش تولید تخصیص نیافته است و منابعی که دولت صرف کرده از منبع افزایش قیمت ها نبوده است.

** صالحی نیا گفت: تسهیلات کم بهره، درواقع همان یارانه است و 3600 واحد از 25 صنعت تاثیر پذیر از این تسهیلات بهره بردند و علاوه بر افزایش تولید در برخی صنایع، صنایع خودرو و لوازم خانگی و ... کاهش تولید داشتند.

وی ادامه داد: ما در تلاشیم تا از واحدهای تولیدی صیانت شود و در بودجه 92 اعتبارات و تسهیلات برای این بخش دیده شد که استفاده از صندوق توسعه ملی علاوه بر اعتبارات بانک ها از این دست تدابیر است.

** فولادگر در پاسخ به سوال مجری مبنی بر عدم تخصیص یارانه به واحدهای تولیدی و افزایش قیمت ارز که سبب ورشکستگی و یا کاهش تولید برخی واحدها شد، گفت: تاثیر هدفمندي یارانه‌ها از 2سال گذشته تا کنون برای واحدهای تولیدی چه بوده است و این درحالیست که طبق قانون دولت باید برای جلوگیری از تاثیرگذاری منفی بر تولید از این واحدها حمایت میکرد وو باید بعد از 5 سال، همگام با افزایش بهرده وری تولید، پرداخت یارانه نقدی به مردم متوقف شود.

وی در ادامه با اشاه به افزایش نرخ تورم بعد از اجرای هدفمندي یارانه‌ها گفت: مجلس چندین مصوبه برای کنترل قیمت ها تصویب کرده است که از آن دسته میتوان به قانون اصل 44، ماده 101 برنامه پنجم توسعه و در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره کرد.

**صالحی نیا در ادامه گفت: من بعنوان نماینده صنایع اعلام میکنم که قوانینی در راستای حمایت از تولید اجرا شده است.

در ادامه معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت به برنامه های اجرا شده در این زمینه پرداخت.

وی ادامه داد: اجرای قانون هدفمندي یارانه‌ها در شرایط و محدودیت های کنونی از سوی دنیا، اجرای این قانون ا تا حدودی با مشکل مواجه کرده است برای مثال قیمت نرخ از در حال افزایش است.

** فولادگر افزود: باید جسارت دولت را برای اجرای قانون هدفمندي یارانه‌ها ستایش کرد چراکه این دولت بار اجرای آن را بر دوش گرفت و این درحالیست که تمامی زمینه ها برای اجرای هدفمندي یارانه‌ها فراهم شده بود و رهبری نیز بر آن تاکید داشتند و مردم نیز در این بین دولت را همراهی کردند.

وی در ادامه گفت: ما زحمات دولت را نادیده نمی گیریم اما دولت قانون هدفمندي یارانه‌ها را اجرا نکرده و بر همین اساس قطعا قانون حمایت از تولید د هذفمندی را زیر پا گداشته و اجرا نکرده است.

صالحی نیا در پایان تاکید کرد: ما در چرخه حمایت از تولید در شرایط فعلی، نگاه جدیدی به صادرات محصولات داشتیم و منابع را با ارزش افزوده بالاتر با فرآوری صادر کنیم چراکه صادرات در مقطع کنونی با مشکلاتی مواجه است و ما در تلاشیم تا از توان خود برای منابع اولیه تولیداستفاده کنیم.

**فولادگر گفت: ماده 8 قانون هدفمندي یارانه‌ها اجرا نشده اما کمک های دیگری از منابع دیگر به تولید ارائه شده اما کافی نیست چراکه تولید در شرایط ویژه ای است البته تنها کمک های مالی زمینه ساز تولید نیست.

وی ادامه داد: مشکل در دریافت  تسهیلات  از بانک ها، ضعف بازار سرمایه، تحریم ها و ... از مشکلات کنونی واحدهای تولیدی است که باید تعدیل شده و به این واحدها کمک شود.

رئيس کميسيون ويژه توليد ملي مجلس در پایان گفت: توقف فاز دوم به معنای پایان هدفمندي یارانه‌ها نیست و تلاشی برای بازگرداندن اجرای هدفمندي یارانه‌ها به قانون است.

انتهای پیام/


برچسب ها: تولید ، یارانه ، هدفمندی ، مجلس ، نگاه ، یک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار