صادرات بيش از 40 هزارتن خرما

بيش از 40 هزارتن خرما امسال از استان خوزستان به خارج از کشورصادر شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌معاون اتحاديه خشکبارايران گفت: اين ميزان خرما از طريق بنادر استان و بندر عباس به کشورهاي انگليس، کانادا ، نيوزيلند ، استراليا ، مالزي ، اندونزي ، تاجيکستان ، اکراين ،روسيه ، پاکستان و افغانستان صادر شده است.

ميرهاشمي با بيان اين‌‌که سطح زيرکشت نخلستان‌هاي خوزستان 38 هزار هکتار است، يادآورشد: ارقام خرما که در خوزستان توليد مي‌شود شامل زاهدي، برهي  ، حلوايي، گنتار و استعمران است که حدود 90 درصد از خرماي استعمران و مقداري از زاهدي به خارج از کشور صادر مي‌شود.  

وي افزود: صادرات اين محصول امسال تاکنون  بيش از 35  ميليون دلار براي استان  ارزآوري داشته است.

معاون اتحاديه خشکبارايران در  خوزستان قيمت صادراتي هر تن خرما صادراتي  را بين 700 تا 1000 دلار براساس درجه بندي  مرغوبيت محصول اعلام و پيش‌بيني کرد: امسال اين ميزان به 71 ميليون دلار و 500 هزار دلار افزايش يابد.

وي با اشاره به اينکه امسال 80 هزار تن خرما از نخلداران استان براي صادرات خريداري شده است افزود:  با احتساب 20 هزار تن ضايعات قراراست 60 هزار تن خرما از استان تا شهريور  سال آينده به خارج از کشور صادر شود.

وي  همچنين گفت: حمل و نقل خرما به بنادر کشور و استان ، افزايش هزينه هاي بسته بندي ، خريد ارزان قيمت خرما از سوي شهروندان افغاني ، پاکستاني و ترکيه اي  در گوني و فروش به کشورهاي خارجي  ،کاهش قيمت خريد در بازار جهاني و پرداخت نشدن  تسهيلات بانکي  از سوي بانک کشاورزي براي  به روز   کردن کارخانه هاي  فرآوري را از جمله مشکلات پيش روي صنعت صادرات خرما دراستان اعلام کرد.

معاون اتحاديه صادر کنندگان خشکبار خوزستان شهرهاي آبادان، شادگان، اهواز، ماهشهر و بهبهان را عمده‌ترين مراکز توليد خرماي استان برشمرد و گفت: استان  خوزستان با ميانگين صادرات سالانه 50 هزار تن خرما به خارج از کشور ، مقام نخست صادرات خرما در کشور را به خود اختصاص داده است. 

استان خوزستان 31 هزار هکتار نخلستان دارد و امسال 180 هزارتن خارک، رطب و خرما در نخلستان‌هاي استان توليد شد. /عب

برچسب ها: تولید ، خرما ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار