مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل گفت: شش آیین عاشورایی و تاسوعایی این استان در فهرست آثار معنوی ملی ثبت شد.

بهروز ندایی امروز در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: آیین شمع گردانی (شام پایلاماخ ) ویژه تاسوعا در اردبیل ، عزاداری بازار اردبیل ، عزاداری ایل شاهسون ، مراسم خاكسپاری شهدای كربلا در روستای مجره خلخال ، مراسم مذهبی شاخسی - واخسی در نیر و مراسم شهادت مسلم در اردبیل آیین های ثبت شده در فهرست میراث معنوی ملی است.

وی گفت: آیین شمع گردانی از بعد از ظهر تاسوعای حسینی آغاز و با تجمع مردم شمع گذار بیشتر در قالب افراد خانواده ها و هم محله ای ها تشكیل می شود.

ندایی افزود : هر كس به چهل و یك مسجد نزدیك به حوزه سكونتی و محل زندگی خود مراجعه و شمع ها را به تشت خانه مسجد سپرده و به نذر خود عمل می كند.

وی با اشاره به عزاداری محلات ششگانه اردبیل در بازار گفت: این عزاداری از روز دوم محرم تا روز هشتم محرم به صورت منظم و منسجم ادامه می یابد.

مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین با اشاره به عزاداری ایل شاهسون اردبیل افزود: در میان خیل عظیم عاشقان و مریدان خاندان عصمت و طهارت (ع) عشایر پرتوان شاهسون به صورتی چشمگیر در این آیین عظیم بر هم سبقت می گیرند.

ندایی مراسم مذهبی شاخسی - واخسی شهرستان نیر را یادآور شد و گفت: این مراسم از دهه سوم ذی الحجه تا دهم محرم هر روز به هنگام غروب آغاز و توسط دسته های جوانان و نوجوانان، ریش سفیدان و حتی كودكان اجرا می شود.

وی افزود: شركت كنندگان در این مراسم با پای برهنه در سرما و گرما در خیابان ها به راه افتاده و عشق به امام حسین (ع) موجب از یادرفتن سرمای طاقت فرسا در پاهای برهنه می شود.

ندایی به مراسم خاكسپاری شهدای كربلا در روستای مجره خلخال اشاره كرد و گفت: این مراسم به صورت شبیه خوانی به عنوان دسته عزاداری بنی اسد در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش با بیل و كلنگ چوبی در روستای مجره خلخال برگزار می شود.

گفتنی است چندی پیش همزمان با برگزاری دهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی در اردبیل ، آیین تشت گذاری اردبیل نیز در فهرست میراث ملی معنوی ثبت شده بود/س

برچسب ها: اردبیل ، ثبت ، آثار ، معنوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.