وزیر علوم گفت: پیش‌نویس نظام ملی نوآوری تدوین شده است و بعد از تصویب در شورای عطف برای تسلیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛کامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در اولین روز از هفته پژوهش در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی طی سخنرانی گفت: رویکرد تبدیل علم به ثروت و این بحث هم اکنون موجب برقراری ارتباط بیشتر دانشگاه به صنعت شده چنانچه در سال قبل همین موقع 38 طرح کلان ملی مصوب شده بود که مهمترین مسئله در این طرح ها این بوده که برای اولین بار طرح های پژوهشی و فعالیت های علمی به صورت تعاونی انجام شده، چنانچه چند دانشگاه و موسسه و مجموعه های اجرایی کارهای تحقیقاتی خود را آغاز کرده اند.

وی افزود: حدود 400 میلیارد تومان با محیط زیست، نفت، و صنایع قرار داد بسته شده و تفاهم نامه امضا شد و در بسیاری از این موارد حرف اول را وزارت علوم زده است.

دانشجو تصریح کرد: پنجاه درصد از تحقیقات کشور در مسیر دفاعی قرار دارد و اگر بخواهیم آماری از تعداد نشریات علمی پژوهشی بیان کنیم باید بگویم که هم اکنون تعداد نشریات علمی پژوهشی کشور سه برابر شده و برای اینکه به این پژوهش ها خط درستی بدهیم آیین نامه ی ارتقا را تغییر داده چنانچه به مجلات داخلی اعتبار داده ایم.

دانشجو اظهار داشت: هم اکنون رشد نشریات علمی پژوهشی ما سه برابر شده یعنی از 192 نشریه علمی پژوهشی به 666 نشریه علمی پژوهشی رسیدیم همچنین تعداد شاغلین مستقر ما در پارک های علم و فناوری از تعداد سه هزار و 2292 به 21 هزار نفر رسیده است و توانسته ایم رشد علمی را در انجمن های علمی به هفت برابر برسانیم.

وی با اشاره به نشاطی که در دانشگاه ها وجود دارد گفت: اگر دانشگاه های ما نشاط نداشته باشد پس ما چگونه توانسته  ایم رتبه ی اول علمی منطقه را کسب کنیم و در نانو به رتبه هشتم برسیم.

چنانچه در همین مدت در رشته های نانو انرژی نو و سلول های بنیادی پانزده تا بیست رتبه ارتقا پیدا کردیم.

دانشجو تصریح کرد: هم اکنون در بحث نظام ملی نو آوری پیش نویس آن تهیه و باید در شورای عالی عتف تثبیت برسد.

وی به حوزه آموزش و پیشرفت ها اشاره کرد و گفت: جذب 12 هزار عضو هيئت علمی افزایش سه برابری رشته محل برای مقطع دکتری از 680 به 2244 افزایش مراکز آموزش عالی از 1250 به 2500  چهار برابری تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی از 92 هزار نفر به پانصد هزار نفر افزایش فضای آموزشی به یازده و نیم میلیون متر مربع از جمله پیشرفت های کشور در حوزه آموزش عالی است .

دانشجو در ادامه به تعیین آیین نامه بازنشستگی اعضای هيئت علمی اشاره کرد و گفت: آیین نامه اعضای هيئت علمی تغییر پیدا کرده چنانچه افزایش سن اساتید و مدت خدمت آنها در مراکز آموزش عالی از جمله تغییراتی است که در این آیین نامه صورت گرفته است چنانچه در آیین نامه قبلی مربیان و استادیاران با 30 سال خدمت و 65 سال سن بازنشسته می شدند و در آیین نامه جدید میزان خدمت مربیان و استادیاران به 35 سال رسیده است.

دانشجو در ادامه به بازنشستگی 5 نفر از اساتید دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: در این بازنشستگی 5 نفر از اساتیدی  که دارای مدرک کارشناسی در دانشگاه شریف و دارای مدت 40 سال سنوات خدمت بوده اند باز نشسته شده اند چرا که این پنج استاد دانشگاه شریف هیچ گونه فعالیت آموزشی و پژوهشی نداشته و تنها یک نفر از آنها در این چند سال اخیر تنها یک مقاله برای کنفرانس ارائه داده است.

وی تصریح کرد: مدرک برخی از این اساتید کارشناسی ارشد و دو نفر از آنها دکتری بوده است.

دانشجو در پایان خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه توانسته ایم در حوزه ی کاربرد تعامل مثبت داشته باشیم و هم اکنون این تعامل مثبت ما را به چنین مرحله از رشد علمی رسانده و ظرف چند سال آینده به رتبه ی علمی تک رقمی هم می رسیم./ح



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار