پژوهشگران دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتي اميركبير نوعي نانوالياف پليمري با قابليت اضافه كردن نانو مواد مختلف با كاربري هاي گوناگون در مقياس آزمايشگاهي ساختند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران  به نقل از روابط عمومي دانشگاه امير كبير؛ مهدی رفيع زاده، استاد راهنمای طرح ضمن اشاره به گسترش استفاده و كاربرد پليمرها گفت: به وسیله تركيب پليمرها با مواد مختلف در ابعاد نانو، نانوكامپوزيت‌هايي با خواص مختلف به دست مي‌آيند كه هر يک خواص ويژه اي دارند.

وي نانو پليمرها را داراي قابليت استفاده براي توليد محصولات جديد و حتي جايگزيني مواد طبيعي يا فلزات برشمرد و افزود: در اين طرح پليمر پلي اتيلن ترفتالات به عنوان يكي از پلاستيك‌هاي پرمصرف در ساخت الياف پلي استر و ظروف يك بار مصرف مورد توجه قرار گرفت و روشي طراحي و اجرا شد كه به عنوان يك برتري مهم، قابليت استفاده از مواد بازيافتي اين پليمر فراهم شد و از طرف ديگر با اضافه كردن نانوذرات در زمان توليد پليمر، يك نواختي بهتر محصول هم به دست آمد.

رفيع زاده تصريح كرد: يك نواختي پراكندگي نانوذرات در پليمر موجب كيفيت و خواص بهتر آن مي شود.

عليرضا زاهدي،‌ پژوهشگر طرح نيز اضافه كردن نانوذرات به پليمر را موجب پيدايش ويژگي هاي جديد ذكر كرد و گفت: موادي مانند نانو ذرات نقره خاصيت ضدباكتريايي و نانولوله‌هاي كربن خاصيت هدايت پذيري را به الياف مي‌دهند.

وي افزود: در اين طرح با توجه به پليمر خاص مورد نظر كه شرايط خاص دمايي و فشار براي توليد آن لازم است، ابتدا رآكتور شيميايي با مشخصات مورد نظر ساخته شد و توانستيم با كنترل دقيق شرايط واكنش و نيز اضافه كردن نانوذرات در زمان شكل گرفتن پليمر، محصول مورد نظر را به دست بياوريم.

زاهدي مرحله بعد را حل كردن پليمر در يك حلال ذكر كرد و گفت: محلول به دست آمده به روش برق ريسي يعني ايجاد اختلاف زياد الكتريكي بين نازل محلول پليمر و صفحه هدف، به صورت رشته هايي در مقياس نانو درآمد.

وي افزود: با توجه به زيست سازگاري خوب اين پليمر با بدن (زيست سازگاري) در مرحله بعدي کار ما به دنبال ساخت کوپليمرهايي از آن هستيم که خاصيت زيست تخريب پذيري را هم داشته باشد تا بتوان از آن در مهندسي بافت استفاده کرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار