برای نخستین بار در کشور دانش فنی ساخت مواد بازدارنده تشکیل هیدرات در خطوط لوله ثبت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس مهدی بحرینی سرپرست اداره پژوهش و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت : با تلاش محققان و پژوهشگران دانشگاه شیراز و با همکاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مواد بازدارنده سینتیکی هیدرات برای استفاده در خطوط انتقال گاز بومی سازی و دانش فنی آن در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسید.
این طرح تحقیقاتی در مدت دو سال و با مشارکت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به عنوان کارفرما و دانشگاه شیراز انجام شده و در اداره کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.
این ماده شیمیایی برای نخستین بار در کشور بومی سازی شده است و آزمایش میدانی این اختراع نیز در میدان گازی تنگ بیجار با موفقیت به انجام رسید.
از مزایای این پروژه می توان به کاهش 30 برابری این ماده در مقایسه با متانول، صرفه جویی در انرژی مصرفی تجهیزات تزریق مواد و علاوه بر جلوگیری از تشکیل هیدرات، در کاهش نرخ خوردگی تا حدود 50 درصد نیز اشاره کرد.
هزینه تزریق ماده متانول در دوره زمانی 9 ماهه در میدان گازی تنگ بیجار، معادل شش میلیارد ریال است که در همین بازه زمانی برای ماده بازدارنده سینتیکی هیدرات، حدود یک میلیارد و 550 میلیون ریال برآورد می شود.
یکی از مشکلاتی که می تواند برای صنعت گاز مشکل آفرین باشد، ایجاد هیدرات در خطوط لوله انتقال گاز است که خسارت جبران ناپذیری وارد می کند و سبب جلوگیری از انتقال سیال و صدمه مکانیکی به انتقال گاز و میعانات گازی می شود.
استفاده از مواد بازدارنده تشکیل هیدرات در خطوط لوله اهمیت دارد؛ به گونه ای که در صنعت گاز کشور به منظور جلوگیری از ایجاد این ماده، بازدارنده متانول تزریق می شود که نسبت به فناوری یادشده، هم مصرف آن بالاست و هم نسبت به بازدارنده سینتیکی هیدرات صرفه اقتصادی ندارد، ضمن آن که مشکلات عملیاتی زیادی نیز به همراه دارد.
این اختراع آبان امسال به شماره 77359 به ثبت رسید./س

برچسب ها: ثبت ، بازدارنده ، هیدرات ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.