مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي بهبهان می‌گوید: مسؤولان به قلعه‌هاي «گل و گلاب» بيش‌تر توجه كنند چراکه گردشگران دارند آنها را نابود مي‌كنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دولتي مختاران بیان کرد: دژهاي معروف «گل و گلاب» از نظر گردشگري ارزش بسيار بالايي دارند. در گذشته قلعه "گل" مخصوص خان‌هايي بوده كه در مواقع مختلف به آن پناه مي‌بردند و قلعه "گلاب" به زن‌ها اختصاص داشته است.

وي ادامه داد: دور تا دور اين دژها و آثار پايين آن آثار فاخر تاريخي وجود دارد كه بسيار اهميت دارند. رودخانه زهره هم در سمت غرب و جنوب اين منطقه قرار دارد؛ يعني قلعه‌ها بر رودخانه زهره مشرف‌اند.

اين دوستدار ميراث فرهنگي خاطرنشان كرد: قرار بود سدي بر روي اين رودخانه احداث شود. ما از سازندگان خواسته بوديم هنگام ساخت آن مراقب اين آثار باشند تا آسيبي به آنها وارد نشود ولي از روزي كه تحقيقات در خصوص اين سد شروع شد جاده‌اي خاكي درست كردند كه تا دامنه اين قله‌ها ادامه مي‌يابد. احداث اين جاده براي جذب گردشگر مناسب است و افراد به راحتي مي‌توانند خود را به اين آثار برسانند و از آنها بازديد كنند.

مختاران تصریح کرد: متاسفانه مشكلي كه الان به وجود آمده اين است كه گردشگران در حفاظت اين آثار آگاهي لازم را ندارند و به اين آثار آسيب مي‌زنند و گاهي ديده مي‌شود سنگ‌هاي اين قلعه‌ها را برمي‌‌دارند تا براي تفريح به رودخانه بيندازند.

او افزود: اشكفت‌ها و چشمه‌هاي پايين این دو قلعه هم‌اکنون پر از آشغال و سنگ شده است. بنابراین ميراث فرهنگي باید تمام تلاش خود را به كار گيرد تا با فرهنگ‌سازي و نصب تابلو مانع به وجود آمدن چنين آسيب‌هايي شود. اگر روي اين منطقه سرمايه‌گذاري شود ـ چون كل منطقه علاوه بر اين قلعه‌ها آثار تاريخي، زيارتي و سياحتي فراواني دارد ـ مي‌تواند درآمدزایی بسیاری ايجاد كند./س
برچسب ها: گردشگران ، گل ، گلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.