توليد ماهي در ايران تنها براي مصرف داخل است که با ورود فن آوري و تکنولوژي به اين صنعت مي توان با افزايش صادرات جاي ايران را به بازارهاي جهاني باز کرد.

داود يارمحمدي کارشناس کشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، کم بودن ميزان سرانه مصرف ماهي در ايران را نبود تکنولوژي روز اين حوزه دانست و گفت: سرانه مصرف ماهي در ايران حدود 10 کيلوگرم است که پائين تر از سرانه مصرف در دنيا است.

وي گفت: در کشورهايي که سرانه مصرف ماهي در آنها بالاست ديده شده که با ورود فن آوري و صنايع تبديلي و توليد محصولات متنوع از ماهي حتي پفک ماهي توانسته اند سرانه مصرف ماهي را به عنوان منبع غني امگا 3 بالا ببرند.

يارمحمدي ورود فن آوري و صنايع تبديلي به اين بخش را لازمه توسعه شيلات دانست و گفت:‌ هر چند از نظر پزشکان مصرف ماهي به صورت تازه توصيه مي شود اما صنايع تبديلي فرآورده هاي جانبي از اين محصول توليد مي کند که مي توان آن را در بازار مصرف تمام کشورها به ويژه کشورهاي اسلامي مشاهده کرد.

اين کارشناس ضعف صنايع تبديلي در حال حاضر شيلات را سطح توليد اين محصولات دانست و گفت: در حال حاضر توليد اين محصول در کشور فقط براي توليد داخل است و تنها مصرف داخلي را تأمين مي کند، براي حضور در بازارهاي جهاني و صادرات اين محصول بايد تکنولوژي هاي روز هم وارد اين حوزه شود.

وي در پايان گفت:‌ دولت براي ارتقاء تکنولوژي و افزايش سطح توليد اين محصول بايد از فعالان و سرمايه گذاران اين حوزه حمايت کند تا زمينه هاي صادرات ايران با اين محصول درکشورهاي مختلف فراهم شود./عب
برچسب ها: تولید ، ماهی ، پرورش ، تکنولوژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار