یك كشاورز اسفراینی موفق به برداشت شلغم هایی به وزن دو كیلوگرم از كشتزار خود شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، مصیب مرادی اهل روستای'كبوترخانه از توابع بخش مركزی اسفراین تونسته است در مزرعه یك هكتاری خود حدود 50 تن محصول شلغم تولید كند.

وی راز رسیدن به این ركورد را عمل به توصیه كارشناسان و رعایت اصول زراعی عنوان كرد و گفت: ‌این در حالی است كه سال قبل به علت نادیده گرفتن اصول كشت، محصول چندانی از مزرعه خود برداشت نكرده بودم.

رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد كشاورزی اسفراین با اشاره به درشتی محصول تولیدی، برداشت 50 تن محصول از این مزرعه را دور از انتظار ندانست.

خلیل عاقبتی افزود:رعایت تاریخ كشت، استفاده صحیح و به اندازه از كودهای شیمیایی، آلی و ریزمغذی و آبیاری و وجین بهنگام را از عوامل توفیق این كشاورز اسفراینی برشمرد.

شلغم یكی از سبزی های بسیار مقوی و مغذی است كه به سبب دارا بودن 10 درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند كلسیم و منیزیم در ردیف مواد غذایی بسیار باارزش به حساب می‌آید.

شلغم از پاك‌كننده‌ها و سازنده‌های خون بوده و املاح كلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناكی مانند سرطان می‌شود. هم چنین شوره موجود در آن باعث تصفیه خون، كاهش قند آن و دفاع بدن در برابر بیماری‌های عفونی می‌شود.

افزایش اشتها، تسكین سرفه، علاج بیماری های پوستی، درمان برونشیت، گلودرد و جوش صورت، تقویت حافظه، رفع شب كوری و كم خونی،‌ كمك به رشد و نمو استخوان ها و ... از دیگر فوایدی است كه برای شلغم برشمرده اند./س

برچسب ها: شلغم ، محصول ، کشاورز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.