نبیل رجب فعال بارز بحرینی با بیان اینکه، انقلاب مردم بحرین یکی از معتبرترین، سالمترین ومحبوب ترین انقلابهاست، به سکوت و معیارهای دوگانه غرب در قبال انقلاب بحرین انتقاد کرد و گفت : اکنون سکوت غرب با معامله ها وقراردادهای بزرگ نفتی و تسلیحاتی خریداری می شود.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه السفیر لبنان در شماره امروز خود با انتشار مصاحبه اش با نبیل رجب فعال برجسته حقوقی در بحرین نوشت : نبیل رجب شخصیت موثر و حقوقدان مبارز در بحرین است که از هفتم ژوئن گذشته در زندان آل خلیفه به سر می برد.. چند روز پیش حکم دو سال زندان بر ای او به اتهام شرکت در تجمع های غیر قانونی، صادر شد. وی از زمان بازداشت، با بر ملا کردن تجاوزات و جنایت های رژیم بحرین، تهدیدی برای قدرت حاکمه بود.

روزنامه السفیر با این مقدمه به اظهارات نبیل رجب در مصاحبه با این روزنامه که چند روز قبل از دستگیری او انجام شد، پرداخت ونوشت : السفیر توانست صدای نبیل رجب را از پشت میله های زندان رژیم بحرین به گوش جهانیان برساند.

بر پایه گزارش این روزنامه، نبیل رجب در این مصاحبه گفت: در حقیقت آسیب ها و ضربه هایی که به اعتبار و چهره رژیم بحرین از بابت زندانی کردن من ، وارد شد، به مراتب بیشتر از آزادی من است چرا که نگه داشتن یک فعال حقوقی در زندان در طول این مدت آن هم به جرم مشارکت یا دعوت به تجمع مسالمت‌ آمیز یا تظاهرات، چیزی است که دنیای متمدن امروز آن را نمی پذیرد. در حقیقت از حکم صادره بر ضد خودم به اتهام نوشتن در «تویتر» یا تجمع های غیر قانونی و بدون مجوز، شوکه شدم چرا که انتظار نداشتم حکومتی که در ظاهر تلاش می کند تا خود را حامی حقوق بشر معرفی کند، مرا با این تهمت های بی ارزش روانه زندان کند.

دستگاه حاکمه (بحرین) ادعا می کند که مانع حق خواهی مردم در تظاهرات نمی شود در حالیکه دروغ می گوید چرا که زندان های بحرین پر است از زندانی هایی که تنها اتهام آنها، مشارکت در راهپیمایی های مسالمت آمیز ضد دولتی است اما متاسفانه در رسانه ها، به موضوع این افراد مانند موضوع زندانی شدن من پرداخته نمی شود.

نبیل رجب در ادامه این مصاحبه تصریح کرد: حکم هایی که بر ضد من صادر شد، حجم مشکلات و اختلال در نظام قضایی بحرین و میزان سر سپردگی و تبعیت آن از قوه مجریه را برملا و نگاه جهانی را بر هویت رژیم حاکم در بحرین ، متمرکز کرد و این حقیقت را برای دنیا به اثبات رساند که نظام از انتقادهای پی در پی من در روزنامه ها و رسانه ها به ستوه آمده و برای ساکت کردن من آماده هر گونه نقض قانون بین المللی در هر حجم و اندازه ای است .

رجب در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا تو خطری برای رژیم محسوب می شوی که تو را در این مدت زندانی کرده است؟» گفت : «من هیچ خطری برای هیچ رژیم سیاسی نیستم من حقوقدان هستم.. من خواهان تغییر رژیم یا انجام شدن کودتا بر ضد آن نیستم .. من از حق همگان برای بیان اظهار نظرها و مطالبات خود به شیوه مسالمت‌ آمیز دفاع می کنم..حق اظهار نظر برای همه باید باشد خواه کسانی که خواهان اصلاحات در نظام یا کسانی که خواستار تغییر آن هستند.. اگر رژیم با این حقوق به صورت سالم و منطقی برخورد می کرد ،امروز هیچ مخالفی وجود نداشت اما رژیم گرفتار طمع ورزی، استبداد و طغیانگری شد و در نهایت چشمان خود را به روی همه چیز جز منافع خود بست .

واز اینجاست که می گویم رژیم باید بداند که خشونت زاینده خشونت است و تجربه ثابت کرده که خشونت به راه حل منجر نمی شود بلکه تنش زاست و تجربه دو ساله بحرین موید این مطلب است..همچنین تداوم تصویب قوانینی که محدود کننده آزادیهای مدنی باشد، نفعی نخواهد داشت .

رجب در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «چرا رژیم بر ضد فعالان حقوقی اعلام جنگ کرده است » تصریح کرد: فعالیت حقوقی، فرهنگ جدید در دنیای عرب از جمله در بحرین است و فعالان حقوق بشر تاثیر زیادی بر مردم دارند چرا که همه فعالیت ها و خواسته های آنان، بر ضرورت احترام به معیارها ،اصول و ارزشهای اخلاقی و انسانی متمرکز است.

 اما رژیم به جای اینکه با فعالان حقوقی به عنوان کارشناسان اصلاح ساختار حقوقی رژیم برای خدمت به مردم، همکاری کند، آنها را تهدیدی مستقیم بر ضد موجودیت خود قلمداد کرد و به هیمن سبب تصمیم گرفت بر ضد آنها اعلام جنگ کند اما سوال اینجاست که آیا این اقدام و هدف قرار دادن فعالان حقوقی موفقیت آمیز بود؟ طبیعی است که خیر بلکه برعکس بوده است . معتقدم رژیم اکنون به این یقین رسید که زندانی کردن فعالان، نمی تواند مانع انتشار این فرهنگ شود بلکه مظلومیت آنها، باعث می شود که این فرهنگ به سرعت منتشر شود و پر واضح است که زندانی کردن من ، فعالیت های حقوقی را در بحرین دو چندان کرد.

خبرنگار روزنامه السفیر از نبیل رجب پرسید «آیا انقلاب در بحرین سرکوب خواهد شد ؟ و این اقدام تا چه وقت ادامه خواهد داشت؟» که وی در جواب گفت:انقلاب مردم بحرین یکی از معتبرترین، سالمترین ومحبوب ترین انقلابهاست.. این مردم با قدرت خود در پایداری و فداکاری و ارائه هر آنچه در اختیار داشتند، برای آزادی خود، مرا شگفت زده کردند. با وجود اعمال خشونت های زیاد بر ضد آنان، تا به امروز بر صلح آمیز بودن انقلاب خود پایبند هستند و از ارزشها و اصول خود محافظت کردند و با وجود فشارهای زیاد اعمال شده برآنان، از این اصول کوتاه نیامدند. حوادث و کشتارهایی که امروز در سوریه ولیبی رخ می هد، درستی انتخاب مردم بحرین در تاکید بر مسالمت آمیز بودن به عنوان دکترین مبارزه انقلابشان را تایید می کند. مردم ما با وجود تقدیم بیش از صد و ده شهید و هزاران مجروح که بیشتر آنها نتوانستند مانند دیگر مردم به زندگی طبیعی خود ادامه دهند، همچنان به صلح آمیز بودن انقلاب پایبند هستند.. انقلاب ما و مبارزه ما تا محقق شدن مطالبات حقوقی، مداوم ، رو به رشد و در حال سرعت گرفتن است.

رجب در پاسخ به سوال دیگر روزنامه السفیر درباره اینکه «آیا همچنان خواستار گفتگو هستی ؟» گفت: حتما اینطور است.. من طرفدار گفتگوی فراگیر، شفاف وصادقانه هستم که همه موارد اختلافی را در برگیرد و در آن نیرنگ و حیله ای نباشد . گفتگویی که همه طرفها و طیف های مخالف با رویکردهای سیاسی و فکری مختلف مانند آقایان إبراهیم شریف ،حسن مشیمع ،عبد الوهاب حسین والشیخ المحفوظ، و رهبران همه طیف های سیاسی در آن حضور داشته باشند وهر گفتگویی که این ویژگی را نداشته باشد بی فایده است. بنابراین اعتقاد نداریم که بتوان بدون آزادی این افراد و مشارکت همه رهبران سیاسی، به برگزاری گفتگویی مفید ، کارآمد وحل کننده مشکلات امیدوار بود.

تا این لحظه به نظر نمی رسد که رژیم به دنبال گفتگو باشد بلکه به دنبال خرید (تضییع) وقت و سرکوب بیشتر است . رژیم به گروههای سیاسی بویژه «جمعیت الوفاق» فشار می آورد تا از حمایت دوستان خود در جناح مخالف دست بردارد و به هر راه حلی که رژیم مطرح می کند پایبند باشد. 

وی در پاسخ به اینکه چه پیامی برای رژیم بحرین دارد، گفت: من پیامهای زیادی برای رژیم ارسال کردم تا شاید از اشتباهات تاریخی را که علیه مردم خود مرتکب می شود، آگاه شود. از رژیم می خواهم که فورا خشونت را متوقف کند و پذیرای مخالفان سیاسی به عنوان تشکیل دهنده اصلی اجزای جامعه و شریک حکومت در تصمیم سازیها، باشد .. از رژیم می خواهم به آزادی بیان و عقیده و آزادی برگزاری تجمع و تظاهرات پایبند باشد و مانع سقوط فزاینده دستگاه قضایی شود و در زمینه استقلال عمل آن اقدام کند همچنین دست از انزوای فرقه ای بر ضد شیعیان بردارد و آنها را در همه جنبه های زندگی شریک کند.

رجب در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع جامعه بین الملل درقبال انقلاب بحرین هم گفت: کشورهای غربی باید از تعارف ها و ملاحظه کاری های خود با کشورهای نفتی خلیج فارس بویژه بحرین، عربستان و امارات، دست بردارند و با یک چشم به همه انقلابهای بهار عربی نگاه کنند.

وی افزود : اکنون سکوت غرب با معامله ها وقراردادهای بزرگ نفتی و تسلیحاتی خریداری می شود اما آیا این موضع گیری منافع راهبردی غرب را در منطقه در بلند مدت تضمین می کند؟ طبیعی است که جواب منفی باشد چرا که راهبرد غرب بر این پایه استوار است که کشورهای خلیج فارس بدون تغییر باقی می مانند و این اشتباهی بزرگ است .

ما از دموکراسی های نوپا انتظار داریم که به ما کمک کنند و در گسترش دمکراسی در سایر کشورهای عربی بویژه کشورهای خلیج فارس سهیم باشند. در حقیقت من از غفلت های پی در پی محمد مرسی رئیس جمهور مصر در قبال مردم بحرین و نیاز ملت های خلیج فارس به آزادی و دمکراسی مانند مردم مصر ، متعجب هستم . ما انتظار داشتیم همانطور که مردم ما حامی انقلاب مصر بودند ، نخستین رئیس جمهور بعد از انقلاب مصر هم در کنار ما قرار گیرد.

نبیل رجب در پایان در پاسخ به این سوال که «سخن پایانی فعال سیاسی زندانی» چیست گفت : ببخشید.. من در درون خود آزاد و رها هستم (زندانی نیستم) برای اینکه من از آنها و استبداد آنها ( رژیم) رهایی یافتم اما زندانی واقعی آنها هستند که خودشان را محدود کردند و در زندان طمع و حرص خود گرفتار شدند .. و واقعا نمی دانم آنها چه وقت می خواهند از بحرانی که خود را در آن قرار دادند ، خارج شوند من امروز از دنیای خارج جدا هستم .. به من اجازه داده نمی شود که با فعالان حقوقی دیگر یا حتی زندانیان سیاسی صحبتی داشته باشم. آنها تلاش می کنند حتى الامکان مرا در انزوا نگه دارند تا اینکه عزم و روحیات مرا بشکنند اما عزم من برای تداوم راهم روز به روز زیادتر می شود .. عقربه های ساعت در حرکتند و گذشت زمان آنطور که آنها گمان می کنند، به نفعشان نیست .
برچسب ها: رجب ، غرب ، بحرین ، سکوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار