دولت و مجلس در خصوص تعيين نرخ درآمد مالياتي در بودجه سال 92 همچنان در حال مذاکرات براساس 3 سناريوي درنظر گرفته شده هستند.

علي عسکري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به بررسي هاي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي 2 تا 3 سناريو براي درآمدهاي مالياتي تدوين شده که بايد براساس مذاکرات دولت و مجلس اين فرصت را بدهيم تا مذاکرات به جمع بندي مناسب براساس اين سناريوهاي در نظر گرفته شده برسد.

رئيس سازمان امور مالياتي کشور تصريح کرد:‌ اين سه سناريو يکي در نظر گرفتن نرخ درآمدهاي مالياتي برپايه 37 هزار ميليارد تومان در بودجه سال 92، ديگري تعيين ماليات در بودجه سال آينده برپايه 42 هزار ميليارد تومان و سوم آن که در نظر گرفتن 43 هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي در سال 92 است که هر کدام الزامات و ابزارهاي خاص خودش را شامل مي شود.

عسکري با بيان اينکه در نظام اقتصادي ما بايد اخذ ماليات براساس دريافت اطلاعات کالا و خدمات و گردش سرمايه تنظيم شود گفت: چيزي که در نظام اقتصادي کشور ما بايد شکل بگيرد تهيه اطلاعات کامل از روند اطلاعات کالا و خدمات و گردش سرمايه است، متأسفانه يک سري انحرافات در شناسايي ماليات وجود دارد که ارايه اطلاعات درست در مورد کالا و خدمات و گردش سرمايه مي تواند باعث کاهش انحرافات در شناسايي مؤديان مالياتي شود.

عسکري تصريح کرد: اصلاح اين اطلاعات به هيچ عنوان به معني دريافت ماليات زياد نيست بلکه در راستاي تحقق عدالت مالياتي است.

وي ادامه داد: در اين رابطه رقم درستي از ميزان گردش مالي در دست نيست، صرفا اخذ ماليات در حال حاضر براساس ارايه اطلاعات از سوي مؤديان مالياتي و جمع بندي هاي خود سازمان امور مالياتي انجام مي شود.

* طرح شناسايي مؤديان مالياتي

وي در پاسخ به اين سوال که طرح شناسايي موديان مالياتي در چه شرايطي است گفت: سازمان امور مالياتي اين طرح را به خوبي در همه بخش هاي اقتصادي دارد انجام مي دهد، ما امسال بيشتر وقتمان را براي شناسايي موديان ماليات بر ارزش افزوده که هنوز ثبت نام نکرده اند گذاشته ايم.

وي در خصوص ايجاد پايگاه جامع مالياتي با توجه به اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم گفت: براساس ماده 120 قانون برنامه پنجم توسعه با توجه به همکاري بخش هاي متولي اين موضوع در حال اجرا است.

رئيس سازمان امور مالياتي در ادامه در خصوص ورود سازمان امور مالياتي به حوزه هاي اقتصادي همچون حوزه ارز اظهار داشت: همه اين موارد جزو اطلاعات اقتصادي است که اگر سازمان به آن ورود پيدا بکند به طور حتم درآمدهاي مالياتي در کشور و اطلاعات اقتصادي شفاف تر مي شود.

وي افزود: من پيش بيني نمي کنم  که تا پايان سال ما بتوانيم وارد حوزه اطلاعات جديد اقتصادي همچون حوزه ارز بشويم اما ما دنبال نظام بندي بخش ماليات براي ورود به بخش هاي مختلف اقتصادي هستيم.

* اجباري شدن صندوق هاي فروش براي 11 گروه ديگر از سال 92

رئيس سازمان امور مالياتي در خصوص آخرين وضعيت صندوق هاي فروش گفت: استفاده از صندوق هاي فروش براي 11 گروه ديگر براساس ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه از ابتداي سال 92 اجباري است که عمده ترين اين گروه ها شامل صرافان و داروخانه ها و ساير نهادهاي مربوطه است.

وي در خصوص اخذ ماليات از خانه هاي خالي از سکنه گفت: در صورت قانون شدن اخذ ماليات از خانه هاي خالي از سکنه ما آن را به طور کامل اجرا مي کنيم ضمن ‌آنکه در اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم شرايط به گونه اي درنظر گرفته شده که از واحدهاي خالي از سکنه بتوانيم به نوعي ماليات  اخذ کنيم.

وي در پايان با اعلام اينکه از مجموع سکه هاي معامله شده جمعا تاکنون حدود 126 ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده اخذ شده است ادامه داد: از اين ميزان 86 ميليارد تومان آن مربوط به دوره بهار امسال و حدود 30 تا 40 ميليارد تومان مربوط به دوره فصل تابستان است و سال گذشته اين رقم بالغ بر 30 تا 40 ميليارد تومان بوده است./ک
برچسب ها: مالیات ، درآمد ، نرخ ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار