سينما با نداشتن پيام و مضمون در توليدات خود و ترويج فرهنگ غربي مشكل فرهنگ ما را حل نكرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ؛ شبكه 2 سيما، شب گذشته در يك برنامه تحليلي با حضور نصرالله پژمان فر، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و جليل عرفان منش معاون آثار سينمايي به اتفاقات اخير سينماي امروز پرداختند.
در ابتداي برنامه جليل عرفان منش(معاون آثار سينمايي) در خصوص تاثير كيفي و كمي سازمان سينمايي در آثار سينمايي گفت: به طور دقيق بعد از تاسيس 3 ماهه ي سازمان سينمايي مي‌توان فلسفه‌ي آن را استفاده از ظرفيت‌هاي موجود دانست به طوري كه سازمان سينمايي جديد با دو حلقه ي معاونت آثار سينمايي با زير مجموعه ي اداره كل ارزشيابي و اداره كل آثار سينمايي و همچنين معاونت فعاليت هاي سينمايي از جمله تشكيل صنوف و استاندارد سازي سينما فعاليت خود را در اين دو حوزه ادامه داده است.
وي در ادامه به گام هاي موفق و بلند سازمان سينمايي اشاره و افزود: در اين مدت كوتاه اولين گام سازمان سينمايي ثبت سند سينمايي تحت عنوان الزامات سينما است كه به زودي توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاييد خواهد شد همچنين اصلاح ساختار سازماني بخش هاي دولتي و خصوصي، تشكيل شوراي عالي انقلاب با حضور رئيس جمهور راه اندازي سازمان سينمايي، تشكيل صنوف سينمايي ميتني بر قانون، اصلاح قوانين آيين نامه و دقت بيشتر به فعاليت هاي سينمايي در خارج از كشور از ديگر اقدامات سازمان سينمايي است.
عرفان منش ادامه داد: با تكميل چرخه سينما، سالن هاي سينما بر مبناي پرورش كار نيروي كيفي استاندارد سازي مي شود و همچنين با استفاده از فناوري هاي جديد براي تبديل اكران سنتي به سمت ديجيتال و مديريت مناسب، كاهش هزينه و زمان توليد فيلم هاي فاخر را خواهيم داشت.
وي ضمن اشاره به تاثيرات بلند مدت برنامه هاي سازمان در توليدات سينمايي، عنوان كرد: با توجه به نظارت دقيق بر روي فيلم ها تا قبل از نيمه ي دهه ي 70  از دهه ي 80 به بعد با تعطيلي نظارت شاهد فرايند مطلوبي نبوديم كه تا الان نيز تاثيرات خود را گذاشته است.
عرفان منش تاكيد كرد: با احياي شوراي پروانه ساخت و اكتفا نكردن به طرح، فيلم نامه ها با نظارت دقيق تري خوانده شود تا طي اين فرآيند در جشنواره پيش رو شاهد آثار متفاوتي باشيم و همچنين در سال آينده براي برخي از فيلم ها شرايط گفتگو و چالش را ايجاد كنيم.
وي ضمن اشاره به افت مخاطب در راستاي سفارشي بودن موضوعات اظهار داشت: با توجه به خصوصي بودن بخشي از سينما و افت مخاطبان ممكن است موضوعات سفارشي جواب ندهد و بهترين راه حل تعامل با هنرمندان است و تعامل شوراي فيلم نامه نويسي با هنرمندان بازخورد خوبي خواهد داشت.
عرفان منش در ادامه تصريح كرد : بخش خصوصي با دنبال كردن كسب تجارت و گيشه علاقمند به جذب مخاطب است و به اين دليل با بخش دولتي و هدف آرماني آن شريك نمي شود اما از طريق تبيين اداره نظارت و تعامل با هنرمندان مي توان علاوه بر جذابيت به محتواي خوب نيز رسيد.
معاون آثار سينمايي با اشاره به نگاه آرماني به سينما بيان كرد: سينما مطلوب ما علاوه بر آرمان گرايي و ايجاد اهداف فرهنگي مي تواند مبلغ نيز باشد اما براي عملي شدن نياز به اصلاحات در دراز مدت دارد.
عرفان منش ضمن قبول نگاه فرهنگي پژمان فر بيان كرد: با ايجاد اتاق هاي فكر و توليد ايده پيوند با هنرمندان كه در دوره اي قطع شده بود دوباره اين ارتباط برقرار شد و اين حرف ها دور از انصافه ما در جشنواره دفاع مقدس و كودك شاهد آثار خوبي با هزينه هاي دولتي بوديم.
وي در خصوص اكران برخي از فيلم هاي توقيفي خاطر نشان كرد : برخي از فيلم هاي توقيفي به معناي مسئله دار بودن آن نيست بلكه فاقد استاندارد هاي سينمايي است كه دليل توقيف آنها نبود ارزش سينمايي است.
عرفان منش در پايان گفت: فيلم "به رنگ ارغوان" دليلي براي توقيف نداشت و برخي از توقيفات جنبه سليقه اي داشته است.
در ادامه نصرالله پژمان فر ،عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، در خصوص وضعيت حال حاضر سينما گفت: اولين نكته بايد ديد سينما با چه وضعي و ظرفيت هايي مي تواند باشد و چقدر با اين ظرفيت ها قادر به پيام رساني است متاسفانه سينما مشكل فرهنگ ما را حل نكرده است.
وي ادامه داد: با توجه به اصلاحات گفته شده به طور قطع مشكلات قابل حل است اما مباحث سفارشي نيز مي تواند براساس نياز هاي اجتماعي موضوعات مختلفي را در اختيار كارگردانان براي توليد فيلم قرار دهند، در صحبت هايي كه با آقاي ضرغامي نيز داشتيم تغيير روند مضمون در سينما نگران كننده است.
پژمان فر عنوان كرد: فيلم ساز به جاي پرورش دادن افكار خيالي خود مسائلي را كه در جامعه ي خود وجود دارد در فيلم هايش براي حل آن مسائل و جذب مخاطب مطرح كند .
وي ضمن اشاره به مسئله محور نبودن سينما تاكيد كرد: اين رويه ي عرفان منش خوب است اما به دليل نبود نظارت و سياست هاي مناسب براساس دو حلقه ي اساسي سينما ( شوراي پروانه ساخت و شوراي پروانه نمايش)  كافي نيست.
پژمان فر به جشنواره ي چند سال گذشته فيلم فجر اشاره و اظهار داشت: در سال هاي 88،89،90 فيلم هايي با هزينه هاي دولتي حمايت و ساخته شدند كه علاوه بر ترويج فرهنگ غربي، مردم را نسبت به نظام بدبين كردند و با بدتر شدن توليدات امروز سينما روابط فرهنگي خانوادگي را نيز از بين بردند.
وي افزود: سياست گذاري درستي در حوزه وزارت ارشاد صورت نگرفته است با اين نگاه حداقلي فيلم هاي توقيفي توانستند اجازه اكران پيدا كنند.
پژمان فر به اقدامات مجلس در خصوص توليد برخي از فيلم هاي اشاره و متذكر شد: مجلس در كنار مجموعه ي اجرايي ناظر است و با اعلام آمادگي كميته اي را براي اصلاح فرآيند كار فعال كرده است.
وي در پايان صحبت هايش در خصوص فيلم "من مادر هستم" خاطر نشان كرد: مي توان مثبت بينانه گفت كه مشكل و باري را از مردم و فرهنگ حل نكرده و برعكس چالشي را ايجاد كرده است./ص

برچسب ها: سینما ، اکران ، نمایش ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار