يک تحليل‌گر سياسي به پرس تي‌وي مي‌گويد گسترش تظاهرات‌ها در رياض و جده امريکا را از به شماره افتادن نفس‌هاي خاندان آل سعود نگران کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي  ، اين سخنان در حالي مطرح مي‌شود که معترضان عربستاني با برگزاري تظاهرات ضد رژيم در چند شهر، آزادي فوري زندانيان سياسي و کساني که مدت زيادي است بدون اتهام در زندان به سر مي‌برند را خواستار شدند.
پرس تي‌وي براي بررسي بيش‌تر اين مساله با کريس بمبري، نويسنده و کارشناس مسائل خاورميانه مصاحبه‌اي انجام داده است که برگردان آن را در ادامه مي‌خوانيد.
پرس تي‌وي: عده‌اي بر اين عقيده‌اند که امريکا بر شورايي که قرار است پادشاه آينده عربستان را انتخاب کند و همچنين در روند جانشيني پادشاه اين کشور نفوذ زيادي دارد. به نظر شما ميزان نفوذ امريکا در زمينه مساله جانشيني پادشاه عربستان سعودي چقدر است؟
بمبري: به نظر من امريکا کنترل قابل توجهي بر اوضاع عربستان سعودي و اقدامات اين کشور دارد مثلا در خصوص مداخله رياض در بحرين، اعزام نيروهاي سعودي به بحرين بايد با مجوز واشنگتن صورت گرفته باشد. فکر مي‌کنم نوعي احساس بيم و هراس در واشنگتن، لندن و ساير متحدان غربي عربستان سعودي از اين تظاهرات‌ها وجود دارد؛ تظاهرات‌هايي که هر روز در صفحه تلويزيون‌ها شاهد آن هستيم به‌ويژه امشب چرا که در يک سال گذشته در شرق عربستان سعودي تظاهرات‌هايي را شاهد بوده‌ايم. 

در حال حاضر هم در رياض، جده و مراکز و نقاط حياتي رژيم سعودي شاهد برپايي تظاهرات‌هايي هستيم که تمرکز اصلي آن‌ها بر وضعيت حقوق بشر و زندانيان سياسي در اين کشور معطوف بوده است و همان‌طور که شما اشاره کرديد با توجه به اين مسائل، مقدمه‌سازي امريکا و انگليس براي صلح بسيار شرم‌آور است.
همان‌طور که مستحضريد کساني که در سرزنش کردن کشورها و رژيم‌هاي خاص در زمينه نقض حقوق بشر بسيار به سرعت عمل مي‌کنند همواره در قبال عربستان سعودي سکوت اختيار کرده‌اند. اين در حالي است که طبق گزارش‌ها حدود ۳۰ هزار زنداني سياسي در اين کشور وجود دارند که بسياري از آن‌ها بدون برگزاري دادگاه و محاکمه در بازداشت به سر مي‌برند، شکنجه به رويه‌اي عادي بدل شده است و به همين دليل است که اين اعتراض‌ها را شاهد هستيم و قرار گرفتن اين مساله در کانون توجهات براي امريکا و انگليس شرم‌آور است و آن‌ها در زمان تعيين جانشين پادشاه عربستان نيز ممکن است احساس کنند که بايد مداخله کنند دست‌کم در وادار سازي حاکم جديد سعودي به لفاظي يا بيان عباراتي درباره اين‌که وي در زمينه وضعيت حقوق بشر در اين کشور کارهايي انجام خواهد داد.
پرس تي‌وي: آقاي بمبري عده زيادي از مردم مي‌گويند واقعيت درباره بحرين اين است که حمايت غرب از رژيم آل خليفه مانع از دستيابي انقلاب مردم به اهداف و نتايج مورد نظر مي‌شود. به نظر شما آيا اين موضوع در مورد عربستان سعودي نيز صدق مي‌کند؟ منظورم اين است که عربستان سعودي از سوي بسياري از افراد به عنوان يک رژيم دست‌نشانده از سوي غرب توصيف شده است. به نظر شما رژيم سعودي چقدر به حمايت غرب اتکا دارد؟

بمبري: خب فکر مي‌‎‌کنم تفاوتي بين بحرين و عربستان سعودي وجود دارد. بحرين يک منطقه نسبتا کوچک است و مقر پايگاه پنجم نيروي دريايي امريکا نيز در اين کشور قرار دارد. امريکايي‌ها و انگليسي‌ها از نظر راهبردي به افزايش نيروهاي نظامي در خليج فارس علاقه‌مند هستند.
در حال حاضر کل منطقه در حال از کنترل خارج شدن است. درست يک سال قبل اين مساله به ميزان زيادي قابل پذيرش بود که بهار عربي در واقع به کل شبه‌جزيره عربستان وارد نخواهد شد اما در حال حاضر شاهد اوضاع بحرين، کويت و تظاهرات‌هاي عربستان سعودي هستيم.
امريکايي‌ها و انگليسي‌ها به‌ويژه امريکايي‌ها نفود قابل‌توجهي در عربستان سعودي دارند و بايد از اين مساله شرمسار باشند اما آن‌ها از نظر اقتصادي به خاندان آل سعود احتياج دارند. از يک سو قراردادهاي تسليحاتي مهمي بين امريکا، انگليس و خاندان آل سعود منعقد شده است اما از سوي ديگر عربستان سعودي در زمينه مداخله در ساير کشورهاي جهان عرب نيز يک مهره کليدي به شمار مي‌رود.
پس از سقوط حسني مبارک، عربستان سعودي به عنوان بازيگر اصلي غرب در تلاش براي توقف بهار عربي به شمار مي‌رود و ما شاهد بوده‌ايم که سعودي‌ها در سوريه و ليبي مداخله و نقش فعالي در مصر ايفا مي‌کنند. و هر گونه تضعيف خاندان سلطنتي عربستان و تضعيف قدرت خاندان آل سعود از نظر واشنگتن بسيار خطرناک است و در حالي‌که آن‌ها بين لفاظي‌هاي خود درباره حقوق بشر در برخي کشورهاي خاص گير افتاده‌اند ناگهان در معرض واقعيت‌هاي موجود در عربستان سعودي قرار مي‌گيريم.
من يکي از مصاحبه‌هاي وزير کشور عربستان را مطالعه کردم که در آن وي گفته بود نيمي از زندانيان اين کشور احتمالا بيگناه هستند. ما آن‌ها را به صف مي‌کنيم و مورد بازجويي قرار مي‌دهيم. همان‌طور که مي‌دانيد بازجويي در عربستان سعودي به معناي وحشي‌گري و شکنجه است.
بنابراين به گفته وي نيمي از زندانيان احتمالا بيگناه هستند. آن‌ها پس از بازجويي آزاد خواهند شد. اين سخنان واقعا هولناک و تکان‌دهنده است.
پرس تي‌وي: آقاي بمبري چرا جامعه بين‌المللي اقدامي نمي‌کند؟ به نظر شما آيا اساسا ائتلاف عربستان سعودي با واشنگتن علت اين مساله است؟
بمبري: اول اين‌که غرب از نظر اقتصادي در عربستان سعودي منافع زيادي دارد چرا که اين کشور نفت‌خيز است. دوم اين‌که آن‌ها از نظر راهبردي بسيار به هم نزديک هستند. عربستان سعودي پس از سقوط حسني مبارک در حال حاضر اصلي‌ترين قدرت ضد انقلاب در منطقه به شمار مي‌رود. و همان‌طور که اشاره کرديد ما شاهد مداخله عربستاني‌ها در سوريه و ليبي هستيم و همچنين رياض، امريکايي‌ها را به حمله به ايران تحريک مي‌کند. و بايد اين نکته را به خاطر داشته باشيم که خاندان سلطنتي عربستان سعودي از جمهوري اسلامي ايران متنفر است.
آن‌ها اصلي‌ترين قدرت ضد انقلاب در منطقه هستند و همان‌طور که گفتم تظاهرات‌هايي به‌ويژه در مناطقي که از نظر رژيم سعودي مهم و حياتي است از جمله رياض، جده و مدينه صورت مي‌گيرد که به مساله حقوق بشر ارتباط دارد و به‌رغم بيانيه‌هاي شديداللحن رژيم سعودي که برگزاري تظاهرات را ممنوع کرده اين مساله همچنان ادامه دارد؛ عفو بين‌الملل از اين بيانيه‌هاي رژيم سعودي انتقاد کرده و اين انتقاد، نگراني و عصبانيت واشنگتن را برانگيخته است.
بهار عربي در مرزهاي شبه‌جزيره عربستان متوقف نخواهد شد بلکه وارد اين کشور مي‌شود؛ کشوري که بخش زيادي از جمعيت جوان آن بيکار هستند. عربستان، زمين حاصل‌خيزي براي بهار عربي خواهد بود.
و بنابراين به نظر من سال ۲۰۱۳ سالي جالب توجه خواهد بود. سعودي‌ها نتوانسته‌اند مانع تظاهرات‌ها و اعتراض‌ها در بحرين شوند، قادر نبوده‌اند از گسترش جنبش‌ها در کويت جلوگيري کنند و حالا هم نمي‌توانند از گسترش اعتراض‌ها در کشور خودشان جلوگيري کنند و به نظر من امريکا و رياض بايد از به شماره افتادن نفس‌هاي خاندان آل سعود نگران باشند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار