به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،به نقل ازبازار خبر _ در محافل خودمانی وقتی حرف از مصرف بالای یک خودرو میشود، میگویند: فلان خودرو باکش سوراخ است. کنایه از کاهش سریع سطح بنزین در محفظه ذخیرهسازی سوخت. در بین خودروسازان داخلی، ایرانخودرو به دلیل کلاس خاصی از خودروها که تولید میکند اغلب با جنجالهای گستردهای درباره میزان مصرف سوخت خودروهایش روبهرو میشود.
محصولات این شرکت اغلب در سگمنت C و D قرار میگیرند. کلاسی که در آن چهار دربهای سایز متوسط خانوادگی حضور دارند.
درباره مصرف سوخت یکی از معیارهای مورد بررسی درباره کیفیت یک خودرو، میزان سوختی است که این خودرو در مسیری معین میسوزاند. اغلب این معیار به صورت L/100 یا لیتر در 100 کیلومتر مطرح میشود. در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نیز از معیار MPG یا مایل به ازای هر گالن استفاده میشود. مصرف سوخت در سه طبقه اندازهگیری میشود. داخل شهری، خارج شهری و میانگین.
به صورت تئوری اغلب خودروها بیشترین مدت پیمایش روزانه خود را درون شهر طی میکنند. حضور در ترافیکهای متعدد، استفاده از دندههای سنگین، کارکرد موتور در دور پایین و نیمکلاچهای پیاپی مصرف سوخت در پیمایشهای داخل شهری را به بیشترین میزان خود میرساند.
زمانی که خودرو در اتوبان و آزاد راهها مشغول حرکت است به دلیل رها بودن دور موتور، یکدست گاز خوردن و همچنین گشتاور بالایی جعبهدنده مصرف سوخت به صورت چشمگیری کاهش پیدا میکند. البته این برتری بین سرعتهای 80 تا 100 کیلومتر در ساعت دیده میشود. با عبور از این مرز به ازای هر 10 کیلومتر در ساعت سرعت بیشتر،مصرف سوخت 20 درصد اضافه میشود.
در انتها به مهمترین معیار یعنی مصرف میانگین سوخت میرسیم. معیاری مهم برای خرید یک خودرو. بر خلااف تصور برای به دست آوردن میانگین، مصرف شهر و جاده با هم جمع و سپس تقسیم بر 2 نمیشود. خودروسازان 50 کیلومتر را با سرعت معمولی درون شهر و 50 کیلومتر را بیرون شهر طی میکنند تا رقم مصرف متوسط به دست بیاید.
بد نیست بدانید اغلب شرکتهای سازنده اتومبیل از روشهای خاصی برای کاهش نرخ اسمی مصرف استفاده میکنند. مثلاً استفاده از تایرهای مخصوص و یا انتقال خودرو به مناطق کوهستانی که اکسیژن رقیق وجود دارد.
حکایت آن «صدی 7.4 لیتر» فروردین ماه سال گذشته (1390 شمسی) بود که کیوان وزیری مدیر نظارت و اجرای استانداردهای ایران خودرو اعلام کرد که میانگین مصرف سوخت محصولات خود را به 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر میرساند. وزیری آن موقع گفته بود که در سال 89 میانگین مصرف محصولات ایرانخودرو 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده است.
مشتری چه میگوید؟ یکی از مالکان پژو 206 معتقد است خودرواش به محض تحویل از نظر فنی ایراد داشته است. مصرف خودرو به طرزی عجیب بالا بود. در حالی میزان استفاده از آن خیلی عادی و معمولی است. به گفته مالک: تصور میکردم 206 به دلیل کوچکی میبایست مصرف کمی هم داشته باشد. من به صورت میانگین صدی 10 لیتر میسوزانم. هر بار که به تعمیرگاه میروم نهایتاً مصرف به صدی 8 میرسد.
اما شاید در این بین بحثبرانگیزترین خودرو، سمند و خانوادهاش باشد. یک چهار درب سایز بزرگ که اغلب در اتوبانها عملکرد خوبی از خودش به نمایش میگذارد. اما وضعیتش در شهر تعریف چندانی ندارد. اغلب مالکان این خودرو از مصرف شدیداً بالای این خودرو در روزهای اول تحویل شکوه میکنند. نمایندگی به آنها میگوید این داستان ادامهدار نیست.
داستان 405 و پرشیا بعد از نصب موتورهای سبک TU5 که در حقیقت همان موتورهای 206 است، به نظر میرسد که بهتر شده باشد. اما از نظر فنی خودروی سنگینی که موتور سبکی دارد، راننده را مجبور به گاز دادن بیشتر میکند. یعنی فشاری غیر متعارف به بلوک پیشرانه. این امر در نهایت مصرف سوخت را بالا میبرد.
طلاهایی که میسوزند و دود میشوند بنزین به عنوان یکی از زیرمجموعههای به دست آمده از نفت خام با قیمتی کلان تولید میشود. بخشی از آن هم که وارد میشود. حال با این همه دردسر، خودروهای سرخوش میآیند و با مصرفهای کهکشانی شان این سرمایه ملی را به آتش میکشند.
دولت در حالی واردات خودورهای خارجی 2500 سیسی به بالا را به بهانه مصرف زیاد ممنوع کرده است که در حال حاضر برخي خودروهای داخلی با حجم موتور 1800 سیسی مصرفی به مراتب بالاتر از آنها دارند.