مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برای نجات دریاچه ارومیه از وضعیت فعلی باید سالانه 3.1 میلیارد متر مکعب آب در اختیار دریاچه قرار گیرد.

حسن عباس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: بر اساس سند مدیریت زیست بوم دریاچه ارومیه باید سالانه 1.3 میلیارد متر مکعب آب در اختیار دریاچه قرار گیرد و آزادسازی آب در رسیدن به این هدف مؤثر است.

وی افزود: سال گذشته نزدیک به 2 میلیارد متر مکعب آب در اختیار دریاچه قرار گرفت و با توجه به هماهنگی‌ مسئولان ملی و محلی و چنین اقداماتی پیش‌بینی می‌شود امسال حق آبه دریاچه ارومیه به میزان 1.3 میلیارد متر مکعب تأمین شود.

عباس‌نژاد افزود: در حال حاضر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه پنج سد احداث شده و با رهاسازی آب پشت سدهای شهر چای ارومیه، بوکان و سلماس 40 میلیون متر مکعب آب در اختیار دریاچه ارومیه قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی 450 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان وجود دارد که 250 میلیون متر مکعب آن قابل برداشت بوده و از مابقی به عنوان حجم مرده مخزن نمی‌توان بهره‌برداری کرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: بر این اساس در حاشیه همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه، آب سدهای آذربایجان غربی به سوی دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

عباس‌نژاد افزود: این اقدام نمادین در سد شهر چای ارومیه برگزار شد و در آن معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و جمعی از مسئولان اجرایی آذربایجان غربی نیز حضور داشتند.

وی اعلام کرد: با این اقدام نزدیک به 40 میلیون متر مکعب از ذخیره موجود در پشت سدهای شهر چای ارومیه، شهید کاظمی بوکان و زولای سلماس به سوی دریاچه ارومیه هدایت شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.