يک حقوقدان گفت: لايحه محدوديت گذرنامه براي دختران زير 40 سال با موازين عرفي و فقهي مطابقت ندراد،‌از اين رو تصويب آن در مجلس مورد موافقت قرار نمي‌گيرد.

محمد رسولي در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره پيشنهاد کميسيون امنيت ملي مجلس براي صدور گذرنامه دختران رشيده اظهار داشت: اين پيشنهاد نه تنها با موازين عرفي جامعه مطابقت ندارد بلکه براساس فقه اسلامي نيز نيست.

اين حقوقدان تصريح کرد: بر اساس فقه اسلامي پدر بر دختر باکره فاقد شوهر تا پايان عمرش ولايت دارد و اين موضوع را برطبق آن و همچنين موارد مشابه در فقه اسلامي نمي‌توان به سن خاصي محدود کرد.

وي ادامه داد: پيشنهاد مطرح شده از سوي کميسيون امنيت ملي مجلس با موازين عرفي کشور نيز مطابقت ندارد و در اين پيشنهاد هوش دختر ايراني در نظر نگرفته است.

رسولي خاطرنشان کرد:‌ پيشنهاد مذکور با وجود تعارض‌هاي مشهود قابليت اجرا ندارد و به طور قطع مورد موافقت مجلس قرار نمي‌گيرد.

گفتني است؛ در لایحه مذکور که از سوي کميسيون امنيت ملي و فراکسيون زنان مطرح شده که گذرنامه برای زنان زیر 40 سال بدون اجازه ولی ممنوعیت خروج پیش‌بینی شده، قید رشیده بودن اضافه شود تا اگر زنانی زیر 40 سال به تشخیص مراجع ذی‌صلاح رشیده باشند، ممنوعیت خروج از کشور نداشته باشند.

طبق تعریف دختر رشیده به دختری گفته می‌شود که مصلحت خود را تشخیص می‌دهد، می‌تواند امورات خود را اداره کند و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد، همچنین در تعریفی دیگر چنین فردی دختری است که صلاح وخیر وشر خود را تمیز بدهد، مثلاً بتواند معاملات مهم را انجام بدهد و بگونه کامل مصلحت و مفسده را درک کرده و تحت تأثیر احساسات قرار نگیرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گذرنامه ، زنان ، ولی ، قهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار