رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ابتدای این همایش گفت: بخش توسعه کشاورزی به عنوان عمده‌ترین مصرف‌کننده آب با چالش‌های بزرگی با عنوان افزایش روزافزون تقاضا و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی روبرو است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، سیدجواد طباطبایی یزدی با اشاره به اینکه همچنین این میزان در دشت مشهد نیز به حدود 90درصد رسیده است بیان داشت: از سال‌ها پیش نهاده‌های ملی و بین‌المللی مسئول در زمینه آب و محیط زیست در کشورهای مختلف دنیا، استفاده از فناوری استحصال آب در راستای افزایش راندمان کشت دیم و کاستن از وابستگی به کشت آبی در مناطق خشک و نیمه‌خشک را به عنوان راهکار برای افزایش تولیدات کشاورزی را دنبال می‌کنند.

در ادامه حسین توکلی؛ دبیر برگزاری همایش افزود: هدف از برگزاری این همایش تبیین اهمیت موضوع استحصال باران به عنوان یک منبع قابل استفاده و فراهم‌سازی زمینه بحث و تبادل نظر متخصصان و مسئولان اجرایی و سیاست‌مداران در مورد ماهیت و ارزش آب و ایجاد باور همدلی در مورد ظرفیت بالقوه موجود منابع آبی باران برای استحصال است.

رئیس مرکز آموزش جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی ادامه داد: تاکید بر آمادگی و عزم جدی‌تر برای سرمایه‌گذاری اجرای طرح‌های بیشتر در این زمینه و توسعه تحقیقات برای پیدا کردن روش‌ها و فناوری‌های کارآمدتر استحصال و مصرف آب باران نیز از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

وی با بیان اینکه بیش از 300 مقاله در خصوص روش‌ها، کاربردها و سوابق بهره‌برداری از آب، نشانگر آمادگی جامعه علمی کشور برای ورود به این موضوع مهم است تصریح کرد: اکنون با پذیرش 130 مقاله از میان 300 مقاله ارسالی به این همایش امیدواریم که دستاوردهای این کنفرانس افق دید آن دسته از مسئولان را که منابع آبی موجود در کشور را تنها منحصر به سفره‌های آب زیرزمینی و یا مخازن سدها می‌دانند تغییر دهد/س

برچسب ها: سطوح ، آبگیر ، باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.