بهره گیری از زیست موادها در پیشگیری از پوسیدگی دندان

روش های مختلفی برای پیشگَیری از پوسیدگی دندانی وجود دارد که توسعه ساخت زیست موادها می تواند استراتژی های زیادی را برای پیشگیری از پوسیدگی های دندانی در اختیار دندانپزشکان قرار دهد.

فهیمه السادات طباطبایی، استاد یار گروه مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: پوسیدگی های دندانی از بیماری های عفونی هستند که به دنبال تشکیل اسید توسط باکتری های موجود در بیوفیلم، باعث تخریب ساختار دندان می شوند.

وی گفت: تکنیک های زیادی برای کنترل تشکیل بیوفیلم مورد مطالعه قرار گرفته اند که از پوشش دندان ها با موادی که از چسبندگی باکتری ها جلوگیری می کنند دسته دوم استفاده از موادی که تحت شرایط مختلف تغییر فاز مي دهند و باعث جدا شدن بیوفیلم می شوند و نهایتاً روش سوم کنترل عوامل ضد باکتریال به صورت فعال یا غیر فعال که سبب آزاد سازی کنترل شده خواهد شد.

طباطبایی اظهار داشت: روش های مختلفی برای پیشگَیری از پوسیدگی های دندانی وجود دارد پیشرفت ها در جهت شناخت نحوه تشکیل بیو فیلم در سطح ژئومیکس و پروتئومیکس همراه با توسعه ساخت زیست مدارها ، می تواند استراتژی های زیادی را برای پوسیدگی دندان در اختیار ما قرار دهد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.