كتاب مباني، زمينه‌ها و پيامدهاي ژئوپليتيك «بيداري اسلامي» به قلم علي اسماعيلي، حميد نيكو و مهدي گل محمدي در هفت فصل به رشته تحرير درآمد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كتاب بيداري اسلامي در 407 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه و به بهاي سيزده هزار و نهصد تومان آذر ماه سال جاري از سوي انتشارات سوره مهر روانه بازار كتاب شد.
بنابراين گزارش تحليل نظري بيداري اسلامي، مباني فكري، معرفتي بيداري اسلامي، امواج بيداري اسلامي، كالبد شكافي بيداري اسلامي، مطالعه موردي بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال‌آفريقا، بيداري اسلامي : اثرگذاري‌ها، رويكردها و رقابت‌ها و چشم‌انداز، روندها و چالش‌ها ، هفت فصلي است كه در اين كتاب به آنها پرداخته شده است.
 چارچوب نظري اين كتاب منطبق با نظريه انقلاب ديني و بيداري اسلامي مي‌باشد و در عين حال تلاش شده است به شكل علمي به بحث جنبش‌هاي اسلامي و هويت‌گرايي اسلامي و الگوپذيري آنها از انقلاب اسلامي ايران و نيز روند خيزش‌هاي مردمي و انقلاب‌ها در خاورميانه و شمال‌ آفريقا پرداخته شود.
در اين كتاب به ويژه به اين موضوع اشاره شده كه خيزش‌هاي مردمي و اسلامي در جهان عرب از يك الگوي چند وجهي پيروي مي‌كند. يعني فقر، عدم توزيع عادلانه ثروت، نظام‌هاي ديكتاتوري و سرسپرده به غرب و صهيونيسم و بي‌توجهي به هنجارها و قوانين اسلامي در نظام سياست‌ورزي كشور تأثير خود را بر خيزش‌هاي اخير گذاشته است.
همچنين در فصل پنجم اين كتاب به مطالعه موردي بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا مي‌پردازد. در اين فصل تلاش شده است كشورهاي انقلاب ديده و برخي كشورهاي داراي پتانسيل انقلاب به صورت موردي مطالعه و ابعاد تحولات آنها تشريح شود.
در فصل ششم نيز به اثرگذاري‌ها، رويكردها و رقابت‌هاي بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي در فضاي پس از بيداري اسلامي مي‌پردازد . و در فصل هفتم به چشم‌انداز، روندها و چالش‌هاي بيداري اسلامي در منطقه اشاره شده است كه طي آن ابعاد مختلف تغييرات ژئوپليتيك در منطقه و اثرگذاري آن بر چشم‌انداز و روندهاي سياسي ـ امنيتي منطقه و نيز چالش‌هاي فراروي آن تشريح مي‌شود.
طرح جلد كتاب توسط حسام نراقي و مقدمه كتاب نيز به قلم مجتبي رحماندوست نوشته شده است.  از ديگر كتاب تأليفي علي اسماعيلي مي‌توان به انتشار كتاب «دانش مديريت» در سال   1385اشاره كرد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار